Recept: Kroppskrubb & Fotsalt

Till dessa två recept använde jag lavendelolja som jag gjort själv. Jag fyllde en liten burk med lavendelblommor och fyllde upp burken med mandelolja. Blandningen fick stå i köksfönstret i ca 10 dagar. Jag vände på burken några gånger under tiden. När den var klar silade jag oljan och blandade sedan kroppsskrubb och fotsalt enligt nedan.

Kroppsskrubb
1 del Grovt Himalayasalt
2 delar Dödahavssalt
Lavendelolja

Lägg saltet i valfri burk med lock. Fukta med lavendelolja, hur mycket beror på mängden salt. Skrubben ska vara fuktig men inte genomblöt. Klart!

Denna skrubb gjorde jag åt min man som har psoriasis och han märker skillnad på huden efter bara några dagar. Saltet är ganska så grovt och lite svårjobbat i duschen så jag tänker lägga det i morteln nästa gång för att göra det lite mindre grovt.

Fotbad
1 del Dödahavssalt
1 del Epsomsalt
Lavendelblommorna från oljan
Lavendelolja
Rosenblad

Lägg saltet och lavendelblommorna från oljan i valfri burk med lock. Har du lavendenlolja kvar kan du hälla i någon tesked eller så (allt beror på mängden salt). Blanda och lägg i några rosenblad som dekoration. Klart!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.