Att göra egen hudvård – om att leva hållbart

Har du funderat på vad det är för ingredienser i dina hudvårdsprodukter? Jag har funderat på det en hel del på sistone. När jag blev vegetarian för över 10 år sedan sneglade jag även på innehållet i mina hudvårdsprodukter. Anledningen är att det många produkter innehåller glycerol/glycerin vilket kan komma från djurfett. Jag ville helt enkelt inte använda denna typ av produkter.

När det kommer till mina ansiktsprodukter har jag sedan många, många år uteslutande använt Diors produkter. Till en början deras Prestige-serie och de senaste åren främst L’Or de Vie. Dessa produkter kostar en hel del men det har det varit värt. Min hy är fantastisk och jag hade känt att jag använder bra och genomtänkta produkter. Men sedan den ökande inflationen förra år har priserna på dessa produkter stigit drastiskt och jag har börjat ifrågasätta om det är värt det.

Jag har samtidigt börjat ifrågasätta den konsumtion som sker i dagens samhälle, för mig är detta en del av den självförsörjning som jag strävar efter på gården. Det handlar inte bara om att odla vår mat, ta egna frön eller hitta hållbara lösningar för våra odlingar. För mig är det en livsstil, det handlar om att värna om miljön, leva mer cykliskt med naturen och ta tillvara på det vi redan har. Det handlar också om hur jag behandlar min kropp, vad stoppar jag i mig men också vad använder jag på min hud och i mitt hår. Jag försöker undvika onödiga tillsatser i maten så varför inte titta på renare hudvård men också rengöringsprodukter. Jag rengör till exempel kaffebryggaren och vattenkokaren med ättiksprit och bikarbonat snarare än tillverkade rengöringsprodukter för denna typ av hushållsapparater.

Att göra fotbadssalt eller kroppskrubb är inte svårt, det handlar om att blanda salt med örter eller salt, olja och örter. Det går också att tillsätta eteriska oljor eller att göra även dessa själv om du har god tillgång till örter och blommor. Att göra ansiktskrämer är kanske lite mer komplicerat och kräver en del inköp men då köper jag rena produkter och jag får hudvårdsprodukter utan tillsatser vilket är det jag eftersträvar. Vill du veta hur jag gör så finns två recept i inlägget Recept: Kroppsskrubb & Fotsalt.

Jag är medveten om att det krävs tid för att göra alla de saker jag nämner ovan, det är därför jag ser detta som en livsstil. En del av min vardag men också ett steg mot mer hållbar livsstil. För mig är det tillfredsställande att skapa med händerna, att ta tillvara på och värna om. Jag mår bra av att ta fram en burk med min egentillverkade kroppsskrubb som dessutom innehåller örter jag plockat själv. Det kanske inte passar dig men du kanske kan byta produkter till ekologiska? Välja svenskt där så är möjligt? Du kanske brinner för att stötta småföretagare eller kvinnliga företagare? Alla kan vi göra något och varje liten handling bidrar till helheten.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.