Nya rabatter – kryddväxter och blommor

Min köksträdgård har vuxit sig så pass stor att den inte längre får plats i en pallkrage så min man byggde en ny rabatt till mig. I den har jag planterat om timjan, mynta, gräslök och persilja. På detta sätt får mina jordgubbsplantor, smultronplantan och tomatplantan mer plats.

Lådan är klar och fylld med jord, nu ska bara växterna planteras.
Foto: Sofie

Även kryddväxterna fick gott om plats att växa
Foto: Sofie

Under de senaste åren har vi rensat hårt i trädgården, tagit bort gamla rabatter som inte mådde så bra och beskurit tråd och buskar. Pö om pö har vi sedan planterat nya växter och nu i dagarna och N byggt i stor och fin blomsterrabatt till mig. I måndags köpte vi växter till den på den nya handelsträdgården på Löfstadslott. Även här går blommorna i färgerna vitt, orange och olika röda och rosa nyanser. Rabatten blev större än vi tänk från början så det behövs lite mer växter vilket innebär en tur till Billbäcks 😀

Foto: Sofie

Jag tycker det är roligt att få skapa en egen trädgård, nästa projekt är ett grönsaksland i den gamla komposten. Våra rabarberplantor växer redan där, liksom hallon. Dock tror jag att vi måste rensa hårt i hallonbuskarna och kanske köpa en eller två nya plantor. Utöver det tänkte jag plantera potatis, morötter, lök, gulbetor och blåbär. Sen får vi se vad det finns plats och framförallt tid för. Om det blir till att plantera inför nästa år eller året efter återstår att se. Det är en hel del jobb med att rens den gamla komposten innan vi kan börja plantera.

Kommentera

