Recept: Variant på bruschetta

Foto: Sofie

I helgen lagade jag en variant på bruschetta till lunch. Jag gjorde en sallad på nätmelon, gurka, selleri och salladslök. Sedan blandade jag till en vinägrett med olivolja, champagnevinäger, salt och peppar. Salladen fick stå en stund i kylen tillsammans med dressingen. När det var dags att äta stekte jag skivor av surdegsbröd i olivolja, sedan la jag på salladen och slutligen toppade jag med ekfatslagrad fetaost.

Ingredienser
1 nätmelon
1/2 gurka
2 stjälkar selleri
1 salladslök

olivolja
champagnevinäger
salt
peppar

surdegsbröd eller annat gott vitt bröd
ekfatslagrad fetaost

Gör så här:
1) Haka alla grönsaker och blanda i en skål. Rör ihop dressingen och höll över. Låt gärna stå kallt en stund.
2) Skär upp lagom tjocka skivor av brödet, häll olivolja i en panna. Lägg i brödet och häll över lite mer olivolja. Stek brödet lätt knaprigt.
3) Lägg brödskivan på en tallrik, lägg på sallad och toppa med smulad fetaost.

Kommentera

