Fairy Lanterns – Sagolika lyktor

Mamma visade mig den här videon på Facebook och jag blev genast sugen på att prova!

 

Vi hade inga tomma, stora glasburkar hemma däremot hade vi ett antal gamla glasburkar med glaslock. Dock sitter inte glaslocket fast men jag valde att ändå använde tre av dessa och helt enkelt skippa att göra en upphängning utan helt enkelt ha lycktorn stående.

Foto: Sofie

Börja med att måla insidan av glasburkarna med akrylfärg. Använd en tvättsvamp och dutta ut färgen. Eftersom vi hade fönster och snickerifärg hemma vilket är en akrylfärg använde jag det. Jag klippte av den hårda ytan av en tvättsvamp och strök på färgen, när jag var nöjd med tjockleken på färgen så duttade jag med svampen över hela ytan för att få en snyggare yta. Jag gjorde samma sak med locken eftersom jag har glaslock.

Foto: Sofie

Foto: Sofie

Efter ytterligare ett lager färg klistrade jag fast mossa i botten på alla tre burkarna.

Foto: Sofie

Sedan stansade jag ut tre älvor, ett par rådjur och en katt att dekorera lyktorna med. Jag använde mig även av stjärnor i olika former och utföranden. Den ena älvan fäste jag på ett lite hänge av papper eftersom jag ville att hon skulle sväva inne i lyktan. Sen var det bara att sätta i LED värmeljus. Klart!

Foto: Sofie

Foto: Sofie

Foto: Sofie

Det färdiga resultatet i mörkret…

Foto: Sofie

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Annika
    Apr 17, 2017 @ 16:50:15

    Wow vad fint det blev

    Liked by 1 person

    Svara

  2. Louise
    Apr 20, 2017 @ 11:13:40

    Säger som Annika, wow! Vad duktig du är!

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

