Happy Mail – Loaded envelope

Loaded envelope är kuvert fyllt med småsaker. Antingen fyll du det med saker du själv gillar eller så anpassar du det efter den som ska få kuvertet, eller kanske båda 🙂

Mitt första loaded envelope är gjort av en röd papperspåse. Klipp av handtagen, vik ihop påsen, klistra fast den lösa änden av botten och vik sedan upp botten så att du får en ficka. Klistra på båda sidorna av själva fickan. Sedan är det bara att dekorera påsen eller kuvertet. När du är nöjd med dekorationerna fyller du det med valfritt innehåll.

Det här kuvertet gjorde jag till en väninnan i England som tycker om ugglor. Så jag satte dit en reflex med en miniklädnypa, stoppade i några remsor av ett vacker papper med ugglor samt ett par bokmärken med ugglor. Jag la även i ett litet anteckningsblock, ett par journal cards (läs mer: Journal cards – Inspirations kort) och lite annat smått och gott.

loaded-envelope-5-feb-2017Foto: Sofie

Mitt andra loaded envelope gjorde jag till en väninna i USA, vi deltog både i en ”swap” i en av Facebook-grupp vi båda är medlemmar i. Den här gången använde jag mig av två vita papperspåsar. Vik ihop båda påsarna och klistra fast den lösa änden av botten.

2017-02-12-16-31-11Foto: Sofie

 Sedan viker du upp botten så att du får en ficka. Klistra på båda sidorna av själva fickan. Principen är den samma som för mitt första loaded envelope (se ovan).

2017-02-12-16-31-21Foto: Sofie

Vänd på påsarna och klistra ihop dem med tejp, jag använde genomskinlig packtejp men det går lika bra med Washitejp.

2017-02-12-16-31-31Foto: Sofie

Sedan är det bara att dekorera alla fyra sidorna av kuvertet, när du är nöjd med dekorationerna fyller du alla fickorna med valfritt innehåll. Eftersom min väninnan tycker om alla färger, änglar, hjärtan och fjärilar använde jag mig utav det. De båda kuverten dekorerade jag med gult papper och gult papper med vita fjärilar. Jag klistrade dit några bokmärkesänglar och en liten rosett jag hade gjort själv. Jag använde även ett av handtagen från den röda papperspåsen och gjorden en hjärtstav som jag knöt en rosett om. Fickorna fyllde jag med några journal cards, ett par kort, en penna, lite choklad m.m.

2017-02-12-13-38-49-2Foto: Sofie

På insidan använde jag mig av silkespapper med hjärtan och samma gula papper som på andra sidan. Jag ville skapa en helhet. Jag klistrade även dit ett rosa liten kuvert som jag fyllde med klistermärken och andra småsaker. Sedan satte jag dit en fjärilsreflex med en miniklädnypa.

2017-02-12-13-40-00Foto: Sofie

Jag använde även idén om loaded envelope för att skapa ett vackert kuvert till ett brev jag skulle skriva. Enda skillnaden från ovanstående modell är att jag bara har använt en vit papperspåse och därmed även bara dekorerat framsidan.

2017-02-13-08-19-14Foto: Sofie

Innan jag gjck med i den här FB-gruppen hade jag aldrig hört talas om loaded envelopes så jag sökte lite på Pinterest och hittade flera olika alternativ på utseende och många olika idéer. När jag sedan provade visade det sig att det var både enkelt och kul. Endast fantasin sätter gränser!

Kommentera

