Film: Miss Peregrines hem för besynnerliga barn

miss-peregrines-hem-for-besynnerliga-barn

Jag kan fastna för en film och sen vilja se den utan att egentligen veta vad den handlar om, det är bara något med den som tilltalar mig. Så var det med Miss Peregrines hem för besynnerliga barn. Min man och jag såg den för några dagar sen och det är jag glad för. Vi får träffa Jake (spelad av Asa Butterfield) som får ett samtal från sin farfar, ett oroande samtal som gör att Jake åker hem till honom trots att farfadern ber honom att hålla sig borta. När Jake kommer fram till sin farfars hus ser han en massa underliga varelser, dessutom är hans farfar död.

Ingen tror på Jake som får gå i terapi, men Jake fortsätter att ha mardrömmar om de berättelser hans farfar berättade för honom som liten poke. Tillslut lyckas han övertala sina föräldrar att få åka och besöka det barnhem hans farfar bodde på under ett par år. Där träffar Jake föreståndarinnan Miss Perengrine (spelad av Eva Green), en kvinna hans farfar berättat honom. Jake träffar även de andra barnen han hört berättelser om, det underliga är dock att de är fortfarande lika gamla som på farfaderns bilder från 40-talet. Vad är det egentligen som pågår?

Jake bli indragen i en helt annan värld, sin farfars värld. Samtidigt får Jake veta en hel del om sig själv…

Filmen är fascinerande, händelserik, intressant, söt och rolig. Det är ett fantastiskt familjeäventyr och jag vill gärna veta vad som hände sen.

Kommentera

