Bok: Vild av Cheryl Strayed

9789100135126

Jag är med i en bokklubb på Facebook, Read Me Joyfully. I januari läste vi Bok: The Life Intended av Kristin Harmel. Från början var tanken att vi skulle läsa Vild- hur jag gick vilse och hittade mig själv av Cheryl Strayed. Men Lori som äger gruppen ändra lite på reglerna så vi fick läsa Vild, en annan bok som hon skulle läsa eller valfri bok. Eftersom jag redan köpt Vild valde jag att läsa den.

Vild är Cheryl Strayed’s berättelse om sin vandring längs Pacific Crest-leden men även hennes egen vandring i sig själv. När Cheryl är 22 år dör hennes mamma och Cheryl tappar fotfästet helst och vänder upp och ner på sitt liv. En dag ser hon en bok om Pacific Crest-leden och blir nyfiken, då visste hon inte att hon ett antal månader senare skulle ge sig ut på sitt livs vandring längs med leden. En vandring som innebär utmaningar Cheryl aldrig hade kunnat föreställa sig. Men en vandring som också ger henne tillfälle att hitta tillbaka till sig själv och faktiskt tycka om sig själv.

Inledningsvis tyckte jag att boken var ganska seg och lite tråkig, den var på gränsen till snyftig fast på ett negativt sätt. Men jag tragglade mig igenom de första kapitlen och någonstans på Pacific Crest-leden blev berättelsen fängslande och jag kunde inte sluta läsa. Visst misstänkte jag att hon skulle klara det men jag var nyfiken på vilja strapatser Cheryl skulle vara med om och vad hon skulle ta sig till med livet efter vandringen. Vad hon gjorde sen fick vi läsare egentligen aldrig veta men på något sätt måste det ha gått bra för henne och vandringen ha gett det resultat hon önskade.

Så här skriver AdLibris om boken: När Cheryl Strayed är tjugotvå år rasar hennes liv samman. Hennes mamma, som bara är drygt fyrtio år gammal, insjuknar oväntat i en aggressiv cancer och avlider hastigt. Hennes ursprungsfamilj, brodern, styvfadern, splittras och tappar sakta men säkert kontakten. Cheryl flyr vardagen och sin man, inleder affärer med en rad olika män varav en är narkoman och snart går också hon på heroin. Hennes äktenskap kraschar naturligtvis. På några få år har hon förlorat allt. Framför allt tron på sig själv. Men någonstans i en spiral som bara pekar neråt föds idéen om att under tre månader lämna allt och ge sig ut på en vandring från Mexiko till den kanadensiska gränsen. Leden heter Pacific Crest Trail, är knappast mer än ett streck på kartan och verkligen ingenting för amatörer. Vild handlar om denna livsavgörande färd. Cheryl går ensam genom snö och öknar, i för små kängor och med för tung ryggsäck, och möter skallerormar, björn och andra vandrare – de som blir vänner för livet, och de som vill utnyttja att hon är en ensam kvinna. Hon begår alla fel man kan tänka sig, men lär sig av misstagen och långsamt mognar insikten om att hon nog kan börja tycka om sig själv igen.

Mot alla odds kämpar Strayed på under den hundra dagar långa vandringen som först bryter ned henne, men gör henne starkare och slutligen hel igen. Vild är en drabbande skildring av en ung kvinnas kamp med sig själv.

Kommentera

