Operation nummer sex

Då jag har fått diagnosen subglottisk stenos (läs mer: Diagnos: subglottisk stenos) opereras jag med ojämna mellanrum och däremellan går jag på kontroller på ÖNH på Huddinge sjukhus hos Dr. Gert Henriksson.

Min första operation skedde för drygt 3,5 sedan och i måndags opererades jag för sjätte gången. Jag har, som sagt, opererats med ojämna mellanrum och de två första gångerna av Jan-Erik Juto och sedan av Gert Henriksson.

Operationsdatum:

  • 18 juni 2013
  • 15 oktober 2013
  • 30 september 2014
  • 2 mars 2015
  • 4 februari 2016
  • 30 januari 2017

Jag började märka att förträningen var tillbaka i somras någon gång, det blev lite tyngre att andas men inte så farligt. Jag hade ett återbesök i början av augusti och det gick förhållandevis bra. Det såg trängre ut men inte så pass att det var dags att operera. Vi bokade in ett nytt återbesök cirka två månader senare och även då såg det trångt ut men inte katastrofalt. Återigen beslutade vi om ett nytt återbesök men denna gång efter jul och nyår. Den 12 januari var det återigen dags att gå ner i halsen med kamera. Dr. Henriksson tyckte inte att det såg nämnvärt trängre ut än i oktober men eftersom jag märkte en större skillnad var det dags för operation. Denna gång fick jag en tid för operation inom 3 veckor. Något jag i efterhand är glad för eftersom jag upplevde att jag blev än sämre veckorna fram till operation.

Inför denna operation var jag inte lika nervös men visst kände jag av det. N och jag var på bio kvällen innan för att distrahera mig och det var klokt. Jag skulle vara på sjukhuset klockan 7:30 och denna gång var jag inplanerad som operation nummer två vid 10-tiden.  Sköterskorna informerade lite om vad som skulle hända och så satte de en infart, eller försökte. Fyra stick och två sköterskor senare hade jag en infart i höger armveck som gjorde ont.

Innan operationen skulle jag dessutom göra ett antal lungtester som ett led i en undersökning som ÖNH håller på med. Testerna gick bra och när jag kom tillbaka till avdelningen fick jag smärtstillande och sedan var det dags att åka ner till pre-op. Den här gången kändes det lite rörigt inne på operationssalen vilket gjorde mig orolig, dessutom sved sömnmedlet mer än vanligt trots att jag fick smärtlindring i infarten innan.

Även denna gång vaknad jag med ett ryck och hade ont. Jag fick mer smärtlindring och smärtan dämpade sig något. Dr. Henriksson tittade förbi och sa att allt hade gått bra. Efter ett par timmar på post-op var det dags att åka upp till avdelningen. Min käre make mötte mig där och vi pratade lite innan jag somnade en stund. Sedan tog vi en liten promenad och en kopp te på Espresso House. Det var skönt att komma ut en stund även om jag var trött och hade ont. Det positiva var att synen mer eller mindre intakt denna gång men däremot har jag en lång reva på tungan. En reva som gör ont och som får tungan att kännas bortdomnad.

Hur som övernattade jag på sjukhuset och det var svårt att sova ordentligt. Efter att jag träffat läkaren blev jag utskriven och kunde gå och lämna nya lungtester. Resultatet var markant bättre vilket var roligt att höra. Nu har jag ett återbesök om ca en månad och sen ska jag göra en sista omgång tester om tre månader.

På det hela taget har det gått bra, jag är dock trött och har en otroligt dålig smak i munnen. Halsen känns svullen och öm idag och jag är trött. Men å andra sidan opererades jag för två dagar sedan så det kanske inte är så konstigt. Nu håller jag tummarna för att det dröjer minst ett år tills nästa operation.

 

Kommentera

