Journaling – kreativt skriva

I höstas började jag med journaling, kreativt skrivande. Att skriva dagbok är inget nytt för mig, det är något jag har gjort till och från i många år. Däremot har jag inte alltid varit så strukturerar, jag skriver det jag känner här och nu. Allt som oftast har jag mer behov av att skriva när jag är stressad eller inte mår så bra. Journaling däremot kan medföra en hel del annat än att bara skriva. En av sakerna är att du dekorerar dina skrivböcker med exempelvis klistermärken och att du använder prompts och journal cards i ditt skrivande. Både en prompt och ett journal card är till för att hjälpa dig få idéer till ditt skrivande. En prompt kan vara ett ämne eller en fråga, ett journal card är ett litet kort med ett ord, en bild eller ett citat som väcker något i dig som du sedan skriver om. Läs mer: Journal cards – Inspirations kort

2016-10-24-18-20-04Exempel på Journal cards
Foto: Sofie

I samband med att jag började med journaling ville jag integrera mitt skrivande med min kalender och köpte därför en stor Kikki K planner. Tyvärr visade det sig att det inte var så praktiskt att ha både kalender och dagbok i samma pärm så jag omstrukturerade lite.

2017-01-24-16-50-28Foto: Sofie

I min planner, den stora rosa pärmen på bilden har jag följande:

  • Calendar – min kalender för 2017
  • Meetings – viktiga anteckningar
  • Favourites – visitkort jag vill hålla reda på, utställningar jag vill besöka osv
  • Planning – listor av olika slag
  • Projects – mina projekt
  • Inspiration – citat och annat som inspirerar mig
  • Happy Mail – brev, kort och annat sött som jag fått av mina vänner

De andra fem anteckningsböckerna är mina dagböcker eller skrivböcker. Från vänster på bilden ovan: 1) Christmas planner – läs mer: Planera inför julen med din egen julplanerare 2) Projektanteckningar 3) Dagbok för tankar och funderingar 4) Min livsberättelse – i denna bok använder jag mig av olika prompts för att berätta min berättelse 5) Dagbok för 2017.

Dock tycker jag fortfarande om att kombinera mitt skrivande och min kreativa sida med min kalender så det är inte ovanligt att jag skapar en extra sida som jag sätter in mitt i min pågående vecka, det kan vara ett citat jag tycker om, en vacker bild eller ett collage som jag har skapat (se bild nedan). Dessutom tycker jag om att dekorera mina veckor med klistermärken och så skriver jag gärna med en färgglad penna.

2017-01-24-09-39-52Foto: Sofie

Jag är även med i ett par grupper på Facebook för att få inspiration till mitt skrivande och planerande, men på det hela taget är det här mitt upplägg och jag trivs bra med det.

Kommentera

