Rådjur på väg 51

Ikväll var jag inne i Norrköping och fikade med en väninnan. Eftersom jag åkte buss tur och retur Finspång hämtade N mig på Mellangrind. Bussen kom in strax innan 21 och vi körde hemåt. Ungefär halvvägs hem såg vi ett par rådjur som korsade vägen. N saktade in och näst intill stannade eftersom vi såg att det var flera rådjur på väg över. Samtidigt kommer det en bil i det mötande körfältet. För att varna bilisten sätter N på varningsblinkers och blinkar med helljuset men bilisten kör på i samma fart. Vi ser det ena efter det andra rådjuret hinna över. Men precis när den andra bilisten är i höjd med oss börjar ytterligare ett rådjur att gå över vägen och bilisten ser inte ut att göra en ansats att stanna. Jag skriker till då jag ser framför mig hur rådjuret kommer att bli påkört, som tur upptäcker äntligen bilisten rådjuret och saktar in. Rådjuret springer över vägen och bilisten fortsätter. Då ser jag att det står ytterligare två rådjur på sidan av vägen, ett av dem gör en ansats att korsa vägen men blir som tur är skrämt av bilisten som kör allt fortare. Rådjuret springer åt andra håller och vi kan köra de sista kilometrarna hem.

När vi kommer till vår egen infart står det en varningsskylt med texten ”Viltolycka” och lite längre upp i backen ser vi blickande ljus. Tyvärr var det trots allt ett djur som strök med i kväll.

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Annika
    Jan 16, 2017 @ 22:46:42

    Tråkigt att bilförare inte tar det lugnt när de borde veta att djuren förflyttar sig längs med vägarna

    Liked by 1 person

    Svara

  2. L
    Jan 17, 2017 @ 10:04:09

    Hej! Har hittat till din fina blogg pga teologiska studier, om du har tid/ork/lust så får du gärna höra av dig till min mejl!

    Gilla

    Svara

Kommentera

