”Tears of joy”-näsdukar till bröllopet

Jag är med i en Köp och sälj-grupp på Facebook för bröllop. I gruppen var det en tjej som sålde små plastförpackningar med näsdukar i, på förpackningarna var det en etikett med texten ”För glädjetårar”. Jag gillade idén och var lite sugen på att köpa de paket hon sålde. Men när jag tänkte efter insåg jag att de inte matchade vårt färgtema. När jag berättade om detta för min väninnan i Sydafrika och sa att jag trodde att jag kunde göra egna svarade hon uppmuntrande att det trodde hon nog. Sen skickade hon ett par bilder från nätet på olika varianter som folk hade gjort till sina egna bröllop. Jag blev inspirerad och bestämde mig för att göra egna. Däremot kände jag att ”Tears of Joy” lät bättre än ”För glädjetårar” och dessutom hittade jag en fin liten dikt som flera använde antingen på själva näsdukspaketen, på skyltar vid näsdukarna eller på olika varianter av förvaring så som korgar för näsdukspaketen.

Dikten lyder:
Tears of Joy
Tears of Laughter
Tears of Happily Ever After!

Efter att ha tittat runt lite bestämde jag mig för att cellofanpåsar vore bäst att förvara näsdukarna i och jag ville ha två näsdukar per påse/paket. Vi hade kvar ett antal etiketter samt rött bling som vi använde på presentaskarna till våra bröllopsgäster, på etiketterna står det våra båda namn och bröllopsdatumet. Jag tyckte att det vore fint att använda dessa och så ville jag ha ovanstående dikt på själva paketen. Min tanke var att skriva ut dikten på rött papper, vika detta och sedan klistra fast etiketten på baksidan med lite bling. Sedan skulle jag stoppa de två näsdukarna i den pappersfika som blivit och stoppa ner denna i cellofanpåsen. Till sist skulle jag försluta påsen med ett klistermärke i form av ett rött hjärta.

Idén var klar och vi gav oss ut på shoppingrunda. Cellofanpåsarna beställde jag från Caraga på nätet, de var 11 * 6,5 centimeter vilket borde passa perfekt eftersom en näsduk är 10 * 5 centimeter. Pappret köpte vi i en bokhandel i Norrköping och klistermärkena hittade vi på Partyland.

Cellofanpåsarna tog god tid på sig och medan jag väntade skapade jag en sida i Word med tre spalter som var måttade utifrån påsarnas bredd. Sedan skrev jag dikten överst i varje tabell och måttade fram att det fick plats tre dikter i varje spalt. Jag skrev dikten med fetstil för att den skulle synas ordentligt.

Efter en dryg vecka så anlände cellofanpåsarna och jag hade allt material till näsdukspaketen.

2016-10-05-09-44-17-kopiaFoto: Sofie

Men när jag provade att stoppa ner två näsdukar i varje cellofanpåse så var påsen full, visst skulle det gå ner ett vikt papper i botten men det fick inte att försluta påsen så jag fick tänka om. Påsarna fick vara öppna vilket i och för sig gjorde det lättare att ta ut näsdukarna.

Sedan var det dags att prova Word-mallen. Jag skrev ut den på vitt papper, klippte till en ruta och vikte den dubbel. Sedan stoppade jag i två näsdukar och försökte stoppa ned det hela i en cellofanpåse. Det gick inte, pappret var för brett. Så jag klippte ner det i kanterna tills det fick plats och gjorde om marginalerna i mallen. Det visade sig att 10 * 6 centimeter var ett bättre mått på spalterna. Sedan skrev jag ut det antal röda ark jag behövde, allt som allt fem stycken då jag endast hade 44 etiketter kvar.

Jag vikte det röda pappret, satte dit ett klistermärke och sedan en etikett och lite bling på baksidan, se bild nedan.

2016-10-05-11-33-38Foto: Sofie

Sedan stoppade jag två näsdukar i varje pappersfika och stoppade ner dem i cellofanpåsarna. Jag fick vara försiktig så att cellofanpåsarna inte sprack i kanten. Det var även svårt att glida ner allt i påsen så jag använde mig av den spetsiga änden på saxen för att ”trycka” ner pappersfika. Resultatet blev fantastiskt, se bild nedan. Jag är mycket nöjd med våra ”Tears of Joy”-näsdukspaket!

2016-10-05-12-21-50Foto: Sofie

2016-10-05-12-22-52Foto: Sofie

Däremot behövde vi något att förvara näsdukspaketen i så jag köpte en trälåda på Lagerhaus. Sedan målade jag den röd, inuti och utanpå.

2016-10-16-19-26-57Foto: Sofie

Under tiden som jag målade lådan, det tog ett par veckor då jag målade ett lager då och då och inte kunde måla alla sidor varje gång, köpte jag lite dekorationer. Det blev ett paket röda, glittriga rosor i papper från Panduro Hobby. Jag har använt samma rosor fast i vitt till en ram och ask i samband med bröllopet. Jag köpte även några större röda glittriga hjärtan och så använde jag samma röda bling som till presentaskarna våra gäster fick på bröllopet. Min tanke var även att ha någon form av skylt på eller bredvid lådan så jag gjorde två mallar av hjärta. På det ena skrev jag samma dikt som på näsdukspaketen (se ovan) och på det andra skev jag: ”Varsågod, tag gärna ett paket näsdukar om du tror att du kommer fälla en glädjetår eller två!”

2016-10-16-19-25-05Foto: Sofie

Jag placerade ut de röda rosorna i olika formationer på tre av fyra sidor av lådan, på framsidan satte jag även ett rött, glittrigt hjärta. Sedan klädde jag kanten med rött bling.

2016-10-16-20-43-53Foto: Sofie

2016-10-16-21-12-05Foto: Sofie

Jag avslutade med att fästa varsågod-skylt på bakkanten av lådan med en röd klädnypa i plast. Den färdiga lådan med näsdukspakten i, en uppenbarelse i rött, rosor och bling!

2016-10-16-21-10-41Foto: Sofie

2016-10-16-21-10-48Foto: Sofie

2016-10-18-19-27-00Foto: Sofie

Kommentera

