Köpa kläder på AliExpress

De senaste halvåret har jag gjort ett antal köp via AliExpress. Jag har köpt små presentaskar till bröllopet, washitejp, klistermärken, små klädnypor och en klänning. Klänningen skulle jag ha på mig på lysningen men det kom inte fram i tid. På Mina sidor kan man följa sina orders och dessutom har AliExpress ett köpskydd som följer varan under transporten och 15 dagar efter leverans om det är något fel på varan. Klänningen skulle ha kommit fram i tiden men efter ett par veckor förlängde säljaren köpskyddet till den 12 december. Med andra ord hann inte klänningen fram i tid och jag köpte en annan klänning till lysningen.

Igår kom klänningen och jag var trots allt nyfiken och provade den. Men vilken besvikelsen! Klänningen har en inbyggd BH vilket det inte stod något om i beskrivningen, en inbyggd BH som sitter alldeles för högt upp och är för toppig för en kvinnlig kropp. Spetsen var inte tillklippt ordentligt och den ramlade sönder runt armen för att den inte var kantad. Dessutom var klänningen något kortare än på bilden och gav intrycket av en kort och tjock trasdocka.

2016-12-07-17-23-57Foto: Sofie

Jag använde mig av mitt köpskydd och kontaktade säljaren, Orlando Wedding Dress Co. Ltd via Mina sidor där jag berättade att klänningen inte passade och att jag önskade skicka tillbaka dem. Ganska snabbt fick jag ett meddelande om att deras storlekar var standardiserade efter amerikansk storlekar och att de inte kunde acceptera mitt önskemål under dessa premisser. Till saken hör att jag beställde en US 18W efter att ha mätt mina egna mått och kontrollerat mot deras storlekstabell, jag har normalt sett inte en 18W men det var de mått som stämde. Mamma och jag kontrollerade till och med deras mått mot en av hennes klänningar och konstaterade att det var inte alls amerikanska storlekar men huvudsaken var att jag fick en klänning som passar.

Sen började en skrattretande konversation med köparen, de bad mig bevisa att klänningen inte satt bra vilket jag gjorde tillsammans med en kommentar om att den inte var så bra sydd. Då fick jag till svar att den satt visst fint och att jag gjorde detta med flit och att ”People is doing, God is watching”. Vilket innebar att Gud skulle straffa mig om jag gjorde detta med flit. Det är bra kundservice!

Nu har jag rapporterat klänningens om levererad och ändrat mitt krav till att jag vill ha en del av pengarna tillbaka eftersom jag inte är nöjd med kvalitén på klänningen. Det är inte värt att skicka tillbaka den för mellan 160 och 230 kronor för att sedan inte få några pengar tillbaka. Jag tror inte att jag får något tillbaka nu heller men jag tänker avvakta och se vad som händer. De har fem dagar på sig att komma överens med mig, sedan går AliExpress in och medlar.

Nej, jag kommer inte köpa kläder från AliExpress igen och definitivt inte från Orlando Wedding Dress Co. Ltd!

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Annika
    Dec 08, 2016 @ 10:59:41

    fy vad surt. med andra ord ska man inte handla kläder via Ali Express

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

