Chinese rose från Old Foley James Kent Ltd

20161120_083617Foto: Sofie

För några månader sen såg jag en vacker kanna på Återvinningen i Norrköping. Kannan var tillverkad av James Kent Old Foley Pottery i England. Den kostade 100 kronor och jag tyckte att det var lite mycket. Men jag kunde inte annat än snegla på den varje gång vi var där. Några veckor senare hittade jag en liten kannan i samma serie för 35 kronor på Bra & Begagnat i Linköping. Jag slog till och ville då gärna ha den stora kannan också. Efter mycket om och men kom jag iväg till Återvinningen i torsdags men kanna var typiskt nog såld.

Hur som var Niclas och jag på Nääs julmarknad igår och på vägen hemåt hittade vi en liten julmarknad i en antikbod mitt ute på landet. Där hittade jag dels den stora kannan och dels en annan mindre kanna eller vas. Den stora kannan kostade 195 kronor och den mindre 95 kronor. Jag tyckte att båda kannorna var lite dyra så N gavs sig på att pruta och en stund senare hade vi köpt båda kanorna för 150 kronor. Nu pryder de hyllan i sovrummet.

James Kent Ltd producerade bland annat porslin på sin fabrik Old Foley i England. Denna serie heter Chinese rose men jag har förstått att de har producerat en hel del porslin genom åren. Företag lades ner 2008.

20161120_083831Foto: Sofie

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Annika
    Nov 20, 2016 @ 14:54:46

    Men vad kul att du fick din stora kanna till slut 🙂

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

