Att träna

untitled

Nu har jag tränat i 11 veckor och fram tills för tre veckor sen snittade jag fem passa i veckan. Jag styrketränade hela kroppen 3 gånger i veckan och däremellan simmade jag. För tre veckor sen satte det igång på allvar på jobbet och jag känner inte att ha jag har lika mycket tid att träna, jag tränar på morgonen innan jobbet. Så nu försöker jag hålla tre styrketräningspass  i veckan, allt beror på mitt övriga schema.

Det tråkiga är att jag hade förväntat mig ganska stora resultat av mitt intensiva tränande men det märks ingenting på vågen och många gånger tycker jag att jag ser lika tjock utan som innan jag började träna. Okej, jag kanske överdriver lite. Jag inbillar mig att jag fått en fastare och starkare kropp men resultatet är troligen inte såå märkbart. Visst, jag äter fortfarande choklad från Jolla och hembakta kanelbullar men jag hade ändå trott att träningen skulle ge mer synliga resultat.

Ja, ja… Jag får kämpa på och hoppas att det åtminstone syns lite och fokusera på alla andra fördelar med att träna!

7 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Amandas minnen
    Sep 11, 2016 @ 20:12:02

    Det kan vara så svårt att se en förändring hos sig själv, eftersom man ser sig själv varje dag. Kanske ta en före-efter bild och jämföra på det viset? 😉
    Men helt rätt att tänka att träningen främst är till för hälsan! Kämpa på!

    Liked by 1 person

    Svara

  2. Annika
    Sep 11, 2016 @ 21:19:12

    Det kommer att bli resultat, det tar bara ett tag innan du kan se det faktiska resultet, men det kommer med så mycket annat, än bara viktminskning och fastare kropp. Du blir ju också friskare, bättre lungkapacitet osv

    Liked by 1 person

    Svara

  3. Lina
    Sep 28, 2016 @ 20:41:15

    Folk har generellt för stor tilltro till träning. Du måste springa en jäkla massa för att förbränna en 100-grams chokladkaka till exempel. En kanelbulle kan snitta på typ 300 kcal/100 gram. Det är jättebra att träna av många anledningar, men utan en kostomläggning blir det inte fantastiska resultat. Innan jag så sakteliga försämrades och feldiagnosticerades hit och dit med min ss, så var jag mycket fit. Jag skulle kunna ge dig ett effektivt kostschema, men det kräver disciplin att följa det. Inte för att det är en svältdiet, dessa är kontraproduktiva, men för att den är tämligen enformig och det finns inte utrymme att ”unna sig”.

    Gilla

    Svara

    • Sofie
      Sep 28, 2016 @ 21:32:37

      Jag är medveten om att kosten är en stor och har själv gjort den resan för 10 år sen. 20 kilo på 3 månader och då var jag stenhård med kosten och tränade både styrka och kondition 5-6 gånger i veckan.

      Att styrketräna funkar fint och jag märker att jag är starkare och orkar mer. Det känns även som om kroppen är något mer slimmad även om jag inte väger mindre. Däremot har jag svårt med konditionsträning pga halsen och med tanke på min hälsa i övrigt så vill jag inte ändra kosten, det skulle skapa mer stress än nytta. Men tack ändå.

      Gilla

      Svara

      • Lina
        Sep 28, 2016 @ 22:39:40

        Mmm, det är ett jävulskap det där med halsen och att konditionsträna… Men jag körde ingen hård kondis alls när jag var dedikerad träningen. Hård styrketräning och promenader. Men kolla mer på måtten än vågen! =) Är ju skitsamma om vägen står still men måtten krymper!

        Liked by 1 person

Kommentera

