Lunch: Burgers & Bangers

I söndags var N och jag inne i Norrköping för att göra lite ärenden. Vi var hungriga så vi tänkte passa på att äta lite lunch. Efter mycket om och men bestämde vi oss för att gå till Burgers & Bangers. Första gången vi var där tyckte vi att det var okej men egentligen inte så bra att det var värt ett återbesök. Men vi kom inte direkt på något bättre och tänkte att vi kunde ge restaurangen en andra chans.

Det var relativt lugnt i restaurangen och vi fick ett bord för två. Vi bestämde oss ganska snabbt, Niclas beställde en Kickflip och jag en Green Mile med färskost och inlagd rödlök. Både beställde pommes och Niclas ville dricka en öl och jag en Milkshake med jordgubbssmak.

Efter bara några minuter kom maten, innan drickan. Samtidigt som jag tittar på min burgare och inser att jag har fått fel kommer en annan servitris med vår dricka. Hon ber lite lätt om ursäkt för att maten var snabbare än drickan. Visst tyckte vi att det var lite lustigt men ingen större skada skedd. Däremot försöker jag få servitrisens uppmärksamhet eftersom min burgare har blivit fel, den kom in med parmesan istället för färskost. Hon tar tillbaka burgaren och någon minut senare är felet åtgärdat, vi misstänker dock att köket bara skrapat bort parmesanen och lagt dit färkost.

Samtidigt ska N ta sin första tugga men hans burgare är röd, det vill säga köttfärsen är nästintill rå i mitten. Vi börjar båda lessna så smått och när servitrisen kommer så skickar N ut sin burgare. Problemet är att när den kommer tillbaka så har köket endast stekt på burgare, en burgare som N hade skurit i två. Brödet ser rätt så sorgligt ut och N tappar helt och fullt aptiten. När han påkallar servitrisens uppmärksamhet blir hon defensiv. Han frågar bara varför de endast har värmt på burgaren och säger att ha inte längre vill ha den. Samtidigt förklarar hon att alla burgare serveras Medium Rare. Då frågar jag henne (lugnt och sansat) om det står i menyn, jag tänkte att vi kanske hade missat det och att N borde ha bett om Welldone. Då får jag ett snäsigt svar om att nej det gör det inte. När jag vänligt säger att det kanske borde göra det för att minimera missuppfattningar svarar hon att det minsann inte är hon som skriver menyerna. N skickar ut sin burgare, servitrisen stormar ifrån vårt bord, slänger in burgaren i baren och springer i väg. Jag misstänker att hon gråter.

Mycket riktigt, efter cirka fem minuter kommer en köksmästare eller dylikt ut i restaurangen. Han hälsar på de andra gästerna och kommer sen och slår sig ner hos oss. Han ska ”prata” med oss. Först frågar han vad som hänt och sen säger han att vi är otrevliga och att hans personal sitter ute i köket och gråter. Ingen som helst förståelse för vår synvinkel eller för hur vi har upplevt besökte på restaurangen. Jag blir mer och mer upprörd men säger ingenting. Det slutar med att jag ber N om att få lämna restaurangen. När jag sitter ute på trottoaren mitt emot restaurangen och ser servitrisen komma ut med ett leende på läpparna så brister det. Jag börjar gråta och känner mig orättvist behandlad. Vad hände med kundservice? Vad hände med att visa varandra respekt?

Det värsta av allt var att den så kallade kälsmästaren eller vad han nu var säger till N att det är ”no hard feelings” från hans sida och vi är välkomna tillbaka. Vänta här nu? Vi har blivit illa behandlade, utsatta för att bli tillrättavisade för att hans servitris inte klarade av att vi skickade ut maten. På något sätt tycker jag att hela situationen är bakvänd och nej, vi kommer inte besöka Burgers & Bangers igen!

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Annika
    Aug 26, 2016 @ 15:18:39

    Fy fan vilket ruttet ställe

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

