Återbesök på ÖNH

Då jag har fått diagnosen subglottisk stenos (läs mer: Diagnos: subglottisk stenos) opereras jag med ojämna mellanrum och däremellan går jag på kontroller på ÖNH på Huddinge sjukhus hos Dr. Gert Henriksson.

I våras var det dags för operation nummer fem (läs mer: Återbesök och operation nummer fem) och jag var på återbesök i april. Tyvärr gick inte undersökningen så bra men läkaren konstaterade i alla fall att det såg fint ut och att jag inte behövde komma tillbaka på ett bra tag. I juni eller om det till och med var i slutet av maj började jag dock märka att andningen inte var som den skulle. Däremot kände jag att det inte var akut och bokade därför en tid först efter sommaren. Onsdagen den 3 augusti var det dags, trots lite väntetid på medicin (jag får lugnande) och att få inhalera så gick undersökningen förhållandevis bra denna gång. Men som jag misstänkte hade ringen växt, dessutom var det en lite knopp på strupen där det är som smalast (med andra ord där jag opereras). Det såg ut ungefär som på bild IMG005 på Wikipedia om Subglottic stenosis. Förträngningen är inte så illa att den behöver opereras här och nu men det närmare sig. Jag blev ombedd att börja medicinera ordentligt igen, allt som oftast har jag dragit ner på medicineringen (Pulmicort och Omeprazol) när jag mår som bäst men det är tydligen bättre om jag ständigt medicinerar. Så jag har börjat igen, åtminstone de dagar jag kommer ihåg det :-/

Även om jag borde vara van vid det här laget är det ändå alltid jobbigt när det visar sig att det går åt fel håll och jag måste opereras igen. Den här gången känns det extra jobbigt eftersom jag gifter mig om mindre än fem månader och jag vill varken vara nyopererad eller invänta operation då. Men jag har en ny återbesökstid den 13 oktober och då får vi dels se hur det ser ut i halsen och dels hur jag mår. Har det blivit värre får jag väl propsa på operation senast i början av december så att jag hinner återhämta mig till bröllopet. Jag brukar behöva ett par veckor för att få tillbaka krafterna och så ytterligare någon vecka eller så för att få tillbaka smaken. Å jag vill att maten ska smaka fantastisk på bröllopet, jag vill kunna dansa bröllopsvals utan andningssvårigheter och jag vill inte behöva oroa mig för något utan kunna slappna av och bara njuta av dagen!

Efter besöket på ÖNH sökte jag återigen efter information om subglottisk stenos på nätet, denna gång sökte jag även på engelska och hittade den här sidan Subglottic Stenosis in Adults. Jag tyckte det var informativ och intressant.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Sofia Bergström
    Aug 09, 2016 @ 19:06:09

    Hej Sofie, läst om dig angående din stenos. Har likadant och opererats flera ggr. Nu senast i april. Jag undrar över din medicinering du får. Pulmicort ska jag också använda men vad hjälper omeprazolen till?
    Jag kan tyvärr inte använda pulmicort då jag inte tål den. Jag är tyvärr redan sämre i halsen.

    Gilla

    Svara

Kommentera

