Att köpa vigselring

Sofies ringar-1Foto: Sofie Redigering: Annika

Ganska snart efter att vi bestämt datum började vi titta på vigselringar. Ungefär lika snabbt bestämde vi oss för att inte ha några förlovningsringar utan endast vigselringar. Det medförde att jag ville ha en lite bredare ring annars visste jag egentligen inte vad jag ville ha för ring.

N visste att han ville ha en lite bredare ring i rött guld, kanske med ett par tre små diamanter. Han visste även att han ville att våra ringar skulle matcha på ett eller annat sätt, det skulle synas att de och därmed vi hörde ihop.

Vi har tittar på ringar på Atelj 15  och Två hjärtan i Norrköping, Johansson och Schöttle Guldsmedsateljé både i Norrköping och Linköping. Vi har varit på Engelbert och Kaplans auktioner i Stockholm och så tittade vi lite på Liberty i London. Jag har tittar runt på nätet och så besökte jag Kurt Ribbhagen i Stockholm. Utöver det så har det varit ringannonser i bröllopstidningar och ringar i skyltfönster. Med andra ord har vi tittat på ringar, se bild ovan för ett par av de ringar vi tittat på. Ett par av ringarna har vi tittat på mer än en gång.

Med tiden utkristalliserade det sig att jag, som sagt, ville ha en lite bredare ring. Jag ville även ha en lite annorlunda ring, gärna med många små pavéinfattade diamanter. Samtidigt fastnade jag för filigran och spetsringar. Dessa är dock mycket ovanliga i Sverige och de som finns är oftast antika. Den första jag tittade på och föll för hittade vi på Liberty’s i London.

Dock hade jag svårt att bestämma mig vilket iofs inte gjorde så mycket eftersom vi hade gott om tid att bestämma oss. De flesta ringar kunde levereras på 4-8 veckor, vi kunde med andra ord beställa ringarna så sent som i oktober.

Men en dag när jag satt och tittade på nätet hittade jag min vigselring, via en bild kom jag in på Silly Shiny Diamonds hemsida. Jag hittade två ringar på deras sida men den ena stod ut lite mer. Frågan var dock om vi vågade beställa en vigselring på nätet, en ring vi inte hade sett eller jag hade provat. Men jag var såld och N var såld. Vi dubbelkollade bara att vi hade rätt att skicka tillbaka ringen om den inte passade eller vi helt enkelt ångrade köpet. Sen gjorde jag beställningen av min vigselring och om 2-3 veckor är den klar. Efter ytterligare en veckas leverans har jag ringen i min hand. Jag är glad och lycklig och så lite nervös, men jag tror det kommer bli bra!

Kommentera

