Vitt eller ivory – färg på bröllopsklänning och tillbehör

När jag började tittade på Say yes to the dress på TV pratade de ofta om vilken färg det skulle vara på brudklänningen. Det pratades om vitt och det pratades om ivory. Ibland nämndes även rosa. När jag själv sen började titta på brudklänning kom färgen aldrig på tal. Så jag trodde rätt och slätt att jag hade köpt en vit klänning, den ser väldigt vit ut 😉

Häromdagen var jag inne på Lilly för att titta på väst åt N. Samtidigt frågade jag Anna om hon hade något tips på butiker som säljer boleros och jackor i fuskpäls. Hon hade inget direkt tips men däremot poängterade hon att det var viktigt att jag köpte en bolero eller jacka i ivory då alla deras klänningar är ivory till färgen. Jag tittade lite frågande på henne och sa, men min klänning är ju vit. Hon svarade mig att den ser vit ut jämför med många andra klänningar men att alla deras klänningar är ivory.

När jag sedan satt och tittade på nätet efter en bolero eller jacka upptäckte jag att det ganska ofta står white eller vit som färg. Med andra ord skulle den inte passa till min klänning. Samtidig är ivory ganska ofta väldigt gul i färgen, vilket heller inte passar då min klänning är väldigt vit för att var ivory. Det hela blev lätt komplicerat *skrattar*

Som tur är förstod kvinnan på Bröllophuset problematiken och berättade att den jacka jag har valt är väldigt vit för att vara ivory, med andra ord kommer den passa min klänning perfekt (för säkerhetsskull visade jag henne en bild på min klänning).

Så mitt tips är att ta reda på vad det är för färg på din klänning innan du köper accessoarer som bolero, jacka, skor och så vidare. Det är även viktigt om din blivande man ska ha en vit väst på sig, om din klänning är ivory bör även hans väst vara ivory för att matcha 🙂

Kommentera

