Att köpa brudklänning

Eftersom jag älskar att planera, fixa och dona har jag kastat mig in i bröllopsplanerandet med hull och hår. Det är fantastiskt roligt, eller borde åtminstone vara. Att titta på brudklänning har varit både fantastiskt roligt och fruktansvärt!

Jag började med att lista de butiker jag känner till och se frågade jag mina vänner på Facebook om fler tips på butiker. På listan fanns ett par butiker i Norrköping, en i Linköping samt ett antal i Stockholm. Jag slängde även ett öga på Blocket men där fanns det ganska lite i min storlek och inget av intresse.

Mamma och jag hade en plan. Hon skulle ta ledigt en vardag och komma ner till Norrköping så skulle vi beta av butikerna här. Sedan skulle vi ta butikerna i Stockholm. Men det blev inte riktigt som vi tänkt *skrattar*.

Förra helgen var N och jag i Linköping. Han frågade om jag ville gå in och titta på Partyworld. Vi hade redan varit där båda två i samband med min väninnas bröllop så vi visste att de hade fina balklänningar och att de var hjälpsamma. När jag kom in i butiken berättade jag att jag skulle gifta mig och frågade om jag fick titta lite och det fick jag. Så jag gick en trappa upp och möttes av en annan kvinna. Hon frågade om jag var brud eller tillhörde sällskapet som redan var där. Jag blev lite ställd och svarade sen att jag var brud, det kändes lite ovant men fint. Sen visade hon mig runt lite och förklarade att det bästa var att boka tid en vardag då var det lugnare och jag skulle få prova i lugn och ro. Glad i hågen gick jag därifrån!

När vi sågs i helgen försökte mamma och jag hitta en tid som passade oss båda för att börja titta på brudklänning. Det var dock lättare sagt än gjort, vi funderade lite på att titta nu på lördag, på påskafton då Partyworld har öppet men vi skulle höras mer om det senare på kvällen. Men när N och jag var på väg hem från Stockholm ringde mamma och sa att Garamaj på Birger Jarlsgatan hade öppet och 50 – 70 % på hela lagret. Hon frågade om vi hade hunnit långt eller om vi ville titta. Så vi vände om och åkte för att titta på brudklänningar. Några minuter senare ringde mamma igen, de hade stängt men Lilly som lågt nästan vägg i vägg hade öppet så vi möttes där istället.

När jag klev in i butiken blev lite överväldigande. Vi fick hjälp av tjejen som jobbade där, det visade sig att hon hette Anna. Hon frågade var jag hade tänkt mig och lite så. Jag provade min första klänning och den var fin men inte alls som jag hade trott. Anna tog istället fram en klänning som hon trodde skulle passa. Hon påpekade att det först gäller att hitta rätt modell och sen en som har alla de detaljer jag önskar. Klänning nummer två var en ärmlös A-linjeformad klänning men mycket kjol. Det kändes väldigt konstigt *skrattar*. Anna hade en annan kund som hon var tvungen att ta hand om så vi botaniserade lite i butiken. Jag såg ett par klänningar jag ville prova så när Anna blev ledig fortsatte jag att prova. Den första klänningen jag fick på mig var en helt fantastisk A-linjeformad klänning med V-ringning och lite glitter i kjolen. Det såg ut som frost. Jag var förälskad! Men jag provade ett par klänningar till men inget slog frostklänningen. Så jag gick hem för att fundera!

På tisdagen skulle jag till Stockholm i tjänsten så jag passade på att boka en tid på Garamaj, butiken vägg i vägg med Lilly som hade 50-70 % på sitt lager. Mamma följde med och vi hade tid kl 15:00 men var något sena. Vi hinner knappt in i butiken innan damen påpekar att vi är sena. Sedan får vi slå oss ner i en liten soffgrupp och jag ska berätta när bröllopet stundar och lite om själva bröllopet. Damen frågar även vad jag vill ha för typ av klänning samt vilken min prisgräns och storlek är. Då för jag höra att hon har inte så många klänningen i en så stor storlek. Jag har storlek 42 eller 44. Jaha, tänker jag. Det här började ju bra. Damen försvinner upp en trappa och kommer ner med allt annat än det jag vill ha. När jag påpekar det börjar hon svamla om fransk spets, fast klänningarna är enkla och släta utan spets. Sedan börjar hon leta efter en spetsjacka fast även här påpekar hon gång på gång att det är svårt med storlekarna. Sen kommer det, de flesta modeller är i storlek 34 eller 36. Damen för det väldigt tydligt att jag inte är önskad i butiken, mitt bröllop är för litet liksom min budget och min figur är för stor. Så vi tackar för oss och går därifrån. Allt so allt tog det kanske 10 minuter!

Mamma frågar om vi ska åka vidare så vi tar oss till Bröllopsbutiken på St Eriksgatan men där blir vi inte ens insläppta. När vi kommer in i butiken kommer tjejen i butiken oss till mötes och frågar vad vi vill. Jag förklarar att jag ska gifta mig och vill titta på klänning. Hon frågar när bröllopet är och när jag svarar förklarar hon att det är för tidigt att titta på klänning. Jaha, svarar jag undrade och hon förklarar då att dessa klänningar inte går att beställa om några månader men att de får in vinternsklänningar i höst. Så jag får komma tillbaka då. När jag frågar om det går att beställa klänningarna i butiken om jag bestämmer mig inom kort får jag till svar att då får jag ju klänningen i september och det går inte. Varför vet jag inte *lätt förvirrad* Även denna tjej gör det klart för oss att vi inte är välkomna, hon blockerar passagen in i butiken. Nu känner jag mig så uppgiven att jag är nära tårar… Vi går därifrån och jag är beredd att ge upp men mamma kör över till Söder där både Stockholm Brud & Fest och Bröllopskällaren ligger, båda på Hornsgatan.

På Stockholm Brud & Fest blir vi väl mottagna men jag har helt tappat sugen. Vi tittar runt lite men jag hittar inget jag är sugen på att prova så vi går ner till Bröllopskällaren istället. Även där blir vi väl mottagna och mamma berättar även att det inte gått så bra idag. Vi tittar runt lite, jag hittar ett par fina klänningar och börjar prova. Det är lite svårt att prova här eftersom flera av klänningarna i butiken är i fel storlek. Men sen får jag på mig en A-linjeformad klänning, med V-ringad överdel i spets och en enkel vid kjol, se bild. Den sitter bra och har ett fint snitt men jag kan ändå inte uppbåda någon entusiasm. Jag vrider och vänder på mig, tittar från alla håll och kanter och visst är den fin. När min väninna ansluter håller hon med om att den är vacker men råder mig att prova fler så jag gör det. Ett par klänningar är fina andra passar inte alls. Klockan börjar bli mycket och det är dags att avsluta för dagen och gå hem och fundera.

20160322_164652-1Foto: Annika

Väl hemma känner jag mig lätt uppgiven efter dagens upplevelse. Jag hade hört att mottagandet i en del butiker var helt horribelt men efter min första provning med hjälp av Anna på Lilly så trodde jag inte på det. Tyvärr fick jag uppleva en hel del av det under tisdagen. Men den där första klänningen fanns fortfarande med i tanken och varje gång jag tänkte på den blev jag glad. Vad skulle jag göra? Klänningen på Lilly var den sista i min storlek och jag hade tills på lördag på mig att bestämma mig, sen skulle de hänga ut klänningen i butiken igen.

Jag diskuterade med mamma, med N och med ett par av mina vänner. Alla fick se bilder och alla tyckte och tänkte olika. Men kvar fanns ändå känslan att den första klänningen var rätt. Å jag visste att det viktigaste var att jag kände mig bekväm i klänningen, att jag tyckte om den och ville ha den. Jag insåg att jag var tvungen att prova den igen!

Så dagen efter, trots en svår förkylning åkte mamma med mig till Lilly för ytterligare en provning. Anna var på plats, hon hälsa på oss glatt men bad oss vänta lite då hon hade en bokad provning. Vi strosade runt och tittade lite och sen var det dags att prova klänningen igen. Å vad fin den var, alldeles underbart vacker och den satt till och med bättre än första gången. Jag var såld ❤

När jag ändå hade klänningen på mig passade jag på att njuta en stund och prova håraccessoarer och andra tillbehör. Jag är så glad att jag har hittat min klänning, tack Anna för all hjälp och för ett fantastisk bemötande. Du fick mig att känna mig välkommen och det var guld värt! Dessutom hjälpte du mig att hitta min drömklänning 🙂

20160323_123434 - kopiaFoto: Annika

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Annika
    Mar 25, 2016 @ 09:55:14

    Moster Lillemor berättade för mig att i USA har man en grej att väljer man den första klänningen, betyder det lycka för äktenskapet. Grattis 🙂 ❤

    Liked by 1 person

    Svara

  2. Lina
    Mar 29, 2016 @ 21:19:26

    Köpte också min brudklänning på Lilly när det begav sig. =) De var toppen, jag har en byst som är en annan storlek än i förhållande till min midja, så ingen klänning passar mig särskilt väl om den ska sitta åt, måste alltid gå upp några storlekar för att ackommodera bysten, men då sitter det inte bra i midjan osv. Men de skeppade in mig med min klänning till en liten skräddare bredvid som de rekommenderade och han var helt suverän, förstod precis vad som behövde göras och passformen blev perfekt.

    Liked by 1 person

    Svara

    • Sofie
      Mar 29, 2016 @ 21:28:46

      Vad roligt att det blev så bra 😊
      De rekommenderade den skräddaren till mig också så jag ska lämna in klänningen när det närmar sig.

      Gilla

      Svara

Kommentera

