Välgörenhet – alla kan vi bidra

I lördags satt vi och slötittade på Melodifestivalen. Ganska tidigt i programmet förklarade programledarna hur det går till att rösta och det var ganska många olika alternativ. Framföralla ska du som röstar välja om du vill skänka pengar till Radiohjälpen eller inte. Spontant tänkte jag att jag aldrig skulle ringa eller SMSa det nummer som gör att jag skänker pengar till Radiohjälpen. Jag är heller inte den som tittar på olika TV-galor och skänker pengar genom att ringa eller SMS:a.

Där och då kändes det lite hemskt, som om jag är en dålig människa som inte skänker pengar till välgörenhet. Å andra sidan tycker jag att för stor procent av det skänkta beloppet går till overheadkostnader. Sen är det nog så krasst att jag inte tror på en del av de stora välgörenhetsorganisationerna.

Dagen efter slog det mig att jag ägnar mig åt en hel del välgörenhet. Nej, jag ringer inte in under TV-galor eller skänker pengar via min röst i Melodifestivalen men jag lämnar kläder till Convictus härbärge i Högdalen och uppmanar andra att göra det så fort jag får chansen. Skänker iväg saker vi inte längre använder till Myrorna eller annan likvärdig organisation där jag bor. Jag lånar ut pengar via Kiva, en organisation för mikrolån. Just nu har jag hjälpt två kvinnor att finansiera högre utbildning.

I höstas lämnade jag iväg ett par påsar av mina och min sambos kläder till en klädinsamling som studentkåren på Ersta Sköndals högskola höll i. Jag har varit med och donerat pengar till ett välgörenhetsprojekt i USA som går ut på att hjälpa utsatta familjer med pennor och målarböcker. Sist men inte minst så skänkte jag en summa pengar till Föreningen 9 Liv Östergötland häromdagen och i söndags var jag och min sambo och lämnade en påse med kattmat till Fiahemmet, Norrköpings katthem.

Nej, jag tror inte på många av de stora välgörenhetsorganisationerna men tycker att det är bra att någon gör det. Personligen tycker jag om att känna en koppling till det ändamål jag skänker pengar eller saker till. Jag stöttar gärna de små organisationerna, de som har svårare att nå ut. Men huvudsaken är att jag bidrar på något sätt. Vi kan alla bidra på ett eller annat sätt.

Släng inte vasen du har tröttnat på eller dina hela kläder. Skänk istället sakerna eller kläderna till en välgörenhetsorganisation på din ort. Det är inte bara snällt, det är även miljövänligt. Ring och rösta på Melodifestivalen och passa på att skänka en slant till Radiohjälpen. Lägg en slant i byttan vid kassan på McDonald’s och stötta Ronald McDonald House. Alla kan vi bidra på ett eller annat sätt, det ena är inte bättre eller sämre än det andra. Det viktiga är att bidra på det sätt man kan!

Där och då insåg jag att jag inte är en dålig människa, jag bara väljer att bidra på ett annat sätt. På det sätt jag kan och trivs bäst med!

Kommentera

