Middag: Austin Food Works

Min väninna och jag provar nya restauranger när vi träffas. Vi hade båda hört talas om Austin Food Works (AFW) och ville prova. Det var ett misstag! Jag gillar köket i den amerikanska Södern, det är ”comfort food” på hög nivå. Jag hade i och för sig läst menyn innan vi bestämde oss för att gå till AFW men maten var inte alls vad jag hade tänkt mig.

Vi hade promenerat från NK till Norrtullsgatan 24 och restaurangen så vi var lite sena. Väl framme möttes vi av en glad och trevlig servitör som undrade var vi hade tagit vägen. Vi blev visade till vårt bord och fick varsin meny. Efter en stund kom det vatten och en liten hink med popcorn, popcorn med baconsmör. Vi pratade en himla massa och hade lite svårt att bestämma oss för vad vi skulle äta och för den delen dricka.

Dock visade det sig att valet för mig var ganska enkelt om jag inte ville äta ett par förrätter. Det blev Crispy fried greek cheese, grilled avocado, spicy black bean, pico de gallo honey, mint dock utan mynta (dvs mint). Jag var sugen på en milkshake till men de har bara dagens smak och den dagen var det lavendel så jag avstod. Det fick bli en Sprite. Min väninna valde Spicy grilled red shrimp, garlic butter fries, parmesan cheese, spinach, lime, chili, coriander och till det en Cherry Coke.

Maten kom ganska snabbt och den var fint upplagt men kändes på något sätt tillrättalagd. Ni vet när det inte känns som om man har lagt upp det vackert på tallriken utan att man har skapat något som ska se vackert ut. Smaken på min mat var upp och ner. Avokadon såg inte alls grillad ut men den var dränkt i kryddor och någon röd sås som mest smakade starkt. Den friterade grekiska osten var friterade i långa stavar, en i varje tortillabröd vilket gjorde att det var svårt att äta, oavsett om jag åt med händerna eller med bestick. Det var ingen fel på smaken på osten men resten var bara starkt. Men jag var hungrig så det gick ner!

Min väninna tyckte att räkorna var något råa och pommes frites något tråkiga, så hon lämnade en hel del av potatisen. Vi var dock sugna på lite efterrätt så vi beställde in en Jack´d up cherry cobbler straight from the oven with brown sugar vanilla ice cream att dela på. Jag beställde också en Sweet caramel bacon praline att ta med hem till min sambo. Pralinen kom in snabbt men vi fick vänta på pajen. När den väl kom så provsmakade vi båda och det var nog den äckligaste pajen jag någonsin ätit. Min väninnan tyckte inte heller om den men var inte riktigt lika kritisk som jag. Vi lämnade det mesta av pajen. Jag försökte få kontakt med någon i personalen för att få notan och när  servitören väl kom frågade han om det smakade gott. Jag svarade nej, det var inte alls gott. Då hajade han till, stannade upp och visste inte riktigt vad han skulle säga. Jag bad samtidigt om notan så han vände på klacken och hämtade notan. Han lämnade notan utan ett ljud och kom tillbaka en stund senare för att dra kreditkortet, fortfarande utan att direkt säga något. När jag höll på att knappa på kortläsaren gick han iväg och kom tillbaka lagom till att vi hade betalat för att lämnade kvittot. Hans sista ord var ”Här är ditt kvitto”. Så mycket för att vi inte tyckte om efterrätten och dessutom hade mage att säga det!

Nej, Austin Food Works får minusbetyg av mig och jag rekommenderar inte alls restaurangen!

PS Min sambo smakade pralinen ett par dagar senare och tyckte mest att den var överpretentiös 😉

Kommentera

