DVD: Insurgent

När jag såg filmen Divergent (läs recensionen: Film: Divergent) hösten 2014 hade jag ingen aning om att det var den första filmen av fyra. Det var först för någon vecka sen som jag insåg att det fanns en Divergent-serie då den tredje filmen, The Divergent series – Allegiant snart släpps på bio.

Eftersom jag uppskattade den första filmen ville jag uppdatera mig innan film nummer tre kommer. Så i helgen hyrde vi del två, Insurgent.

Tris och hennes vänner gömmer sig hos de olika fraktionerna medan de återhämtar och samlar sig. Men det dröjer inte länge tills Jeanine (Kate Winslet), ledaren för De lärda, hittar Tris och attackerar hennes fristad. Problemet är att Jeanine skyller allt på Tris och hennes vänner, framförallt på alla de som är avvikande, Divergent. Det medför att ingen av ledarna för de fyra andra fraktionerna vill härbärgera Tris och hennes vänner. De hamnar istället hos rebellerna, de som ställt sig utanför fraktionssystemet. Det Tris inte vet är att ledaren för rebellerna är Fours mamma, vem ska hon lita på? Four eller hans mamma, eller kanske båda?

Tris stora fördel men även nackdel är att hon är Divergent vilket innebär att hon passar in i fler än en fraktion. Jeanine vet om detta och trycker på alla knappar hon känner till, allt för att Tris ska komma till henne och hjälpa henne att lösa den gåta som Grundarna lämnade efter sig. Då Tris inte vill att någon ska fara illa på grund av henne så överlämnar hon sig till Jeanine och De lärda.

Det varken Tris eller Jeanine har räknat med är att varken Four eller Tris vänner tänker lämna henne där… Men kan de rädda henne undan Jeanines experiment? Eller är Tris för angelägen om att lösa gåta?

Film nummer två är lika spännande som nummer ett. Det är på många sätt ett klassiskt sci-fi äventyr och jag ser fram emot den tredje filmen!

Kommentera

