Film: The Hunger games – Mockingjay del 1 och 2

Jag har aldrig riktigt fastnat för filmatiseringen av Hungerspelen, böckerna är bättre. Men trots det har jag sett alla filmerna (läs recensionerna: Bio: The Hunger games och Film: The Hunger games – Catching fire).

Härom veckan var det dags för finalen i filmatiseringen av Suzanne Collins trilogi. Som så ofta har filmmakarna valt att dela upp den tredje boken i två filmer. The Hunger games – Mockingjay del 1 kom i slutet av 2014 och The Hunger games – Mockingjay del 2 kom i slutet av 2015. Jag kommer inte ihåg om vi såg del 1 på bio eller inte men jag vet att vi har sett den. Jag tycker att filmerna har blivit bättre och bättre även om jag trots allt inte tycker att de är så himla bra.

Kriget mellan huvudstaden och de 12 distrikten är ett faktum och rebellerna gör allt för att vinna makten i landet. Deras främsta vapen är Katniss och hon kämpar med att göra det rätta. Hon vet inte vem hon kan lita på… Har hon blivit ytterligare en bricka i spelet mellan President Snow och President Coin?

Oavsett vad så vet Katniss att hon vill ha hämnd och hon ger sig ut för att mörda President Snow. Det hon dock inte är beredd på är att hela huvudstaden har blivit ett enda Hunger spel fyllt med olika pods och därmed faror. Som tur är har hon sin vänner från tidigare Hunger spel och tillsammans lyckas de klara sig igenom de flesta faror. Men vem är hennes egentliga fiende?!

Som sagt, jag tycker inte att Hunger games filmerna är suveräna men efter att ha läst böckerna är jag så klart nyfiken och har sett alla filmer. Dessutom är detta filmer som lämpar sig att se på bio med tanke på alla specialeffekter. Jag är dock glad att sista filmen är sedd.

 

 

 

Kommentera

