Bio: The Revenant

Jag tycker om att gå på bio och ibland väljer jag film utifrån lite udda kriterier. Inför Oscarsgalan såg jag att The Revenant hade fått många nomineringar så jag vill helt enkelt se filmen. Min sambo och jag såg den i onsdagskväll på Filmstaden Scandinavia. När jag satte mig i biosalongen insåg jag att jag hade ingen aning om vad jag skulle se för film. Jag visste ingenting om handlingen. Å tur var väl det för om jag hade läst om filmen är jag inte säker på att jag hade sett den.

Filmen handlar om en grupp amerikanska nybyggare som är ute i vildmarken och försöker skapa sig ett leverne. De kämpar mot hunger, väder, indianer och mot varandra. En av expeditionerna går snett då de blir attackerade av en grupp indianer som tror att de har kidnappat hövdingens dotter. För att klara sig undan indianerna men samtidigt komma tillbaka till lägret väljer de att överge sin båt och gå till fots.

Men det blir ganska snabbt meningsskiljaktigheter och inte blir det bättre av att Hugh (Leonardo DiCaprio) blir attackerad av en björn. Han lever fortfarande och gruppens kapten beordrar gruppen att bära med honom. Men det blir ganska snabbt ohållbart och meningsskiljaktigheterna i gruppen ökar. Hugh lämnas till sitt eget öde och kämpar för att överleva. Hans främsta drivkraft är sorgen över sin mördade son och kärlekens till sin familj. Men ska Hugh leva tillräckligt länge för att utkräva hämnd?

Filmen är välgjord och vacker i alla sin enkelhet och gråskala. Men den är också dyster, tragisk, smutsig och just grå. Det är inte en av de bästa filmer jag har sett men jag är ändå glad att jag har sett den.

Så här skriver sf.se: Under en expedition i den outforskade amerikanska vildmarken blir Hugh attackerad av en björn och lämnad att dö av de andra. I sin kamp att överleva får han utstå obeskrivlig sorg och att ha blivit bedragen av sin närmaste vän John Fitzgerald. Nu är han på jakt efter upprättelse i den bittra vintern och drivs bara av ren viljestyrka och kärlek till sin familj.

Kommentera

