Nyårssupé på Wallers

Jag brukar kolla in Secret escapes erbjudanden och hittade en bra deal på Hotell Slottsbacken i Visby. Det visade sig att de hade lediga rum över nyår så vi bokade in oss den 30 december till 1 januari. Nästa steg var att hitta en öppen restaurang på nyårsafton. Jag rådfrågade hotellet och fick några förslag och efter att jag hört mig för om deras vegetariska alternativ föll valet på Wallers, där vi skulle avnjuta en sexrätters nyårssupé.

Den vegetariska meny jag hade fått lät fantastisk och jag såg verkligen fram emot middagen. Tyvärr varade inte den känslan vidare länge. När vi kom fram blev vi välkomnade i baren för fördrink och tilltugg.

Tilltugg:
Fördrink med tilltugg/vegetariska tilltugg i baren

Fördrink ingick om man hade beställt vinpaket vilket in sambo hade gjort. Han provade tilltuggen, det var tre olika varianter. Det var inge fel på smaken men de var ganska stora och därmed svåra att äta ståendes med ett glas cava i handen. Dessutom var det ganska trångt i baren. Jag fick mina tilltugg mycket senare, tydligen hade köket schabblat bort det vegetariska tilltuggen och när de väl kom var det en liten bit Västerbottenpaj och en skål med blomkålssoppa. Soppan var i och för sig god men lite svåräten ståendes i baren, dessutom kändes det lite smått fånigt att stå och äta soppa när alla andra åt små tilltugg. Men så här i efterhand är jag glad att jag fick den där soppan då det i stort sett var det godaste jag åt på hela kvällen.

Första rätten:
Rödbetscarpaccio, syrade grönsaker, Manchego och honung (första bilden)
eller
Älgcarpaccio, syrade vintergrönsaker, krispig Machego (andra bilden)

Nyårssupé - 31 dec 2015 (2)
Foto: Sofie

Nyårssupé - 31 dec 2015 (12) kopia
Foto: Sofie

Vi blev visade till bords och hade oturen att bli placerade precis utanför köket och därmed serveringsgången. Sen fick vi sitta ganska länge innan N fick sitt första glas vin och jag fick beställa något att dricka. Ytterligare en stund senare kom den första rätten. Det tråkiga var att ingen presenterade maten och det fanns inga menyer på borden så vi visste inte helt säkert vad vi åt.

Min första rätt var dock helt horribel, rödbetorna var söndersaltade och smakade just salt. Men jag var så hungrig att jag åt upp allt ändå. N’s första rätt var helt ok, ganska mild i smaken men ok.

När servitören frågade om det smakade bra så svarade jag ärligt att rödbetorna var söndersaltade då tackade han för feedbacken och ropade något in till kocken. Efter det fick vi inga fler frågor om hur maten smakade!

Andra rätten:
Gratinerad chevre, vintersallad och hasselnötter (första bilden)
eller
Halstrad pilgrimsmussla, hummer, friterad västerbottenost och aioli (andra bilden)

Nyårssupé - 31 dec 2015 (3)
Foto: Sofie

Nyårssupé - 31 dec 2015 (4)
Foto: Sofie

Det gick ganska fort mellan rätt ett och två. Den andra rätten var dock inte ätbar, det var en bit bränd Chevré på en bit bränd toast med ett par salladsblad och hasselnötter till. Det var torrt och smakade enbart bränt. Så jag lämnade det mesta av maten. N’s rätt smakade tyvärr också bränt, det var hummersoppan eller den halstrade pilgrimsmusslan.

Tredje rätten:
Rostade rotfrukter, potatiskroketter, karljohansvamp och blomkål (första bilden)
eller
Helstekt oxfilé, sidfläsk, potatiskrocketter, ostronskivling och portvinssky (andra bilden)

Nyårssupé - 31 dec 2015 (6)
Foto: Sofie

Nyårssupé - 31 dec 2015 (7)
Foto: Sofie

Sen fick vi vänta en god stund innan den tredje rätte, huvudrätten kom in. Det var inte riktigt vad jag väntade mig som kom in, jag fick ett kallt bakat ägg, några stekta fyrkantiga saker, potatiskroketter, någon kräm (troligen blomkål) och ett par klyftor polkabetor. Över allt detta hade de strött strån av något slag, fråga mig inte vad det var. De stekta fyrkantiga bitarna var ätbara liksom potatiskroketterna och krämen. Men det kalla ägget va bara konstigt. Jag frågade till och med om det var meningen att ägget skulle vara kallt och så skulle det vara, men varför vet jag inte.

N fick in två köttbitar, den ena vara nästintill överstekt och den andra för lite stekt. På det hela taget var hans rätt ätbar men inte så mycket mer. Å här kändes det inte heller som att menyn överensstämde med vad han fick in.

Fjärde rätten:
Friterad brillat savarin, äppelterrine och äppelcreme

Nyårssupé - 31 dec 2015 (10)
Foto: Sofie

Det var dags för den första efterrätten och vid detta lag var jag vrålhungrig och hoppades att åtminstone efterrätterna skulle vara god. Men icke sa Nicke. Den första efterrätten var nog det värsta jag ätit i mitt liv! Friterad brillat savarin är tydligen små friterade ostbollar och vilken vidrig ost. Äppelterrinen såg bara ledsen ut och äppelcremen smakade inte speciellt mycket. Jag sköt tallriken åt sidan och väntade på den sista rätten.

Femte rätten:
Mörk chokladbavaroise, skogsbärsorbet och pistagenötter

Nyårssupé - 31 dec 2015 (11)
Foto: Sofie

Rätt nummer fem serverades och jag var lagom skeptisk då det mesta av maten smakat rätt illa. Men den här rätten smakade faktiskt helt okej. Det var en mörk chokladbavaroise med skogsbärssorbet, en pistage macaron och lite krossade kaksmulor och pistagenötter. På det hela taget en helt okej rätt även om bavaroisen var lite gräddig och sorben fattig i smaken.

Klockan tio hade vi ätit klart och gick till baren för att betala. Då blev det problem med notan. De visste inte vad de hade satt för pris på menyn och de kunde tydligen inte räkna hur många äppelmust jag hade druckit. Men efter en hel del dividerande hade vi betalat och kunde få därifrån. Tyvärr var jag fortfarande vrålhungrig och inte på det bästa humöret. Wallers krog får sämsta tänkbara betyg på sin nyårssupé och det ska mycket till för att vi ska besöka dem ingen!

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Annika
    Jan 05, 2016 @ 14:33:06

    Usch vilken kass upplevelse för en finare nyårsmiddag

    Liked by 1 person

    Svara

  2. Niklas Nson
    Jan 05, 2016 @ 16:05:00

    förbaskat trist!

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

