De stora existentiella frågorna

Östergötland - 19 april 2015 (1)
Foto: Sofie

I vissa skeden i livet dyker de stora existentiella frågorna. De där frågorna som det egentligen inte finns något svar på. Där svaret visar sig tids nog och dessutom ständigt förändras utifrån de val vi dagligen gör.

Min sambo och jag har valt ett liv utan barn, ett beslut som vi har tagit gemensamt. Snart är beslutet definitivt, vi kan inte ens få barn. Det jag inte var beredd på när vi fattade beslutet var alla tankar. Tankar som kom som ett brev på posten, tankar som handlar om min ålderdom. Helt plötsligt slog det mig att jag troligen är ensam den dag jag dör, min sambo är 14 år äldre än mig och med största sannolikhet går han bort före mig. Vem ska då ombesörja min begravning? Se till att jag får ett värdigt slut? Kommer det ens finns någon kvar som går på min begravning? Eller kommer jag vara helt ensam? Tankarna kan tyckas orationella och avlägsna men för mig blev det så verkligt. En känsla av oerhörd ensamhet, av att vara lämnat åt sitt eget öde den dag min sambo dör.

Vi har pratat om det och min sambo försäkrar mig om att ont krut inte förgås så lätt och att han kommer att lämna jordelivet efter mig. Tanken är god men tänka om det inte blir så?! Hur kommer livet att se ut om 25, 30 eller 35 år?

Under beslutsprocessen har vi pratat mycket om hur livet skulle förändras om vi skaffade barn men vi har egentligen inte pratat om hur livet förändras när vi inte skaffar barn. På många sätt förändras inte livet här och nu och det är det vi vill. Vi vill leva det liv vi lever idag utan ansvar för en annan individ. Ett liv där vi kan göra vad vi vill när vi vill. Även om vårt beslut inte får konsekvenser här och nu får det konsekvenser på sikt. Även om barn inte garanterar sällskap och omhändertagande på ålderns höst så finns det en annan möjlighet och förhoppningsvis vill ens barn umgås med en när man bli gammal. Nu är vi mer utelämnade till varandra eller möjligen till vår vänskapskrets. Men blod är trots allt tjockare än vatten.

Det som också kom som ett brev på posten är sorgen, sorgen över att inte bli mamma, att aldrig få uppleva den villkorslösa kärlek som uppstår mellan föräldrar och barn. Jag är klar med att vi har fattat rätt beslut men sorgen finns där ändå. När jag var yngre fanns det inget alternativ, jag såg fram emot att bli mamma. Med åren har jag svängt och på sistone har jag haft mer och mer svårt att se mig själv som mamma. Jag trivs med det liv jag lever idag men jag känner ändå en sorg över det liv som skulle kunna varit. En sorg över allt det jag inte får uppleva. Men det är okej att känna så, det är mänskligt och kanske till och med bra. Bra att våga glänta under den stenen och våga ta itu med känslorna så att jag kan gå vidare och vara nöjd med det liv jag har valt.

Jag är helt övertygad om att det kommer bli bra, jag måste bara ta mig igen den här perioden i livet. För eller senare skingrar sig molnen och solen tränger igenom!

3 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Annika
    Nov 18, 2015 @ 13:11:04

    Låt dig själv sörja och bejaka känslan. Hur konstigt det än låter är det också helande. Kram

    Liked by 1 person

    Svara

  2. japetus
    Nov 24, 2015 @ 09:08:17

    På sätt och vis befinner jag mig i en liknande situation som du gör. Jag förstår dina tankar och funderingar kring detta för jag känner dem väl. De är en del av mitt liv. Särskilt det här året när döden flera gånger gjort sig påmind i min närmsta vänkrets… Jag är övertygad om att du har vänner och familj som kommer att bistå med det praktiska när du rest hem. Ljus och kärlek till dig!

    Liked by 1 person

    Svara

    • Sofie
      Nov 24, 2015 @ 09:12:12

      Döden har sannerligen gjort sig påmind på många sätt den sista tiden. Det får en att inse hur skört livet är men också hur värdefullt det är. Ljus och kärlek till dig också!

      Liked by 1 person

      Svara

Kommentera

