Avsmakning för två på Jolla Choklad och Dessert

Min sambo och jag brukar go’fika på Jolla Choklad & Dessert. Det händer också att vi köper med oss lite praliner hem när vi är på det humöret. Det är ju aldrig fel att äta choklad *skrattar*. Jolla är inte bara ett café och en butik, de har även olika sorters provningar och avsmakningsmenyer och vi har länge pratat om att vi skulle vilja testa en av deras avsmakningsmenyer.

I helgen skulle vi ha varit i Göteborg för att fira vår 2-årsdag men vi ändrade våra planer för någon vecka sen. Jag tycket ändå det vore roligt att hitta på något i helgen så jag bokade in oss på en kaffe-, choklad- och dessertavsmakning för två men med förbehållet att jag inte dricker kaffe.

Jolla's - 4 juli 2015 (liten)
Foto: Sofie

När vi kom dit var bordet dukat vackert med en vas med två röda rosor och ett litet hjärta. Vi fick in varsin tallrik och sen guidade Gebro oss igenom eftermiddagen. Vi började med en melonsorbet och till det drack min sambo en espresso och jag fläderdricka. Sorbeten var otroligt god!

Jolla's - 4 juli 2015 (16)
Foto: Sofie

Efter sorbeten fick vi prova kladdiga lyckan med vit choklad och lime. Till den drack min sambo en annan espresso och jag japanskt grönt te. Kladdiga lyckan var frisk och fräsch men jag hade föredragit den utan grädde. Däremot passade teet utmärkt till och det var faktiskt riktigt gott med grönt te.

Jolla's - 4 juli 2015 (14)
Foto: Sofie

Sen var det dags för tre smaker choklad: en mördegskaka med kanderade mandlar, en pralin med havtorn och apelsin och en chokladtapas med vitmögelost och en bit familjekaka med jordgubb och chili. Till det fick min sambo en liten latte och jag vitt te. Kakan var otroligt god när den blandades med de kanderade mandlarna i munnen. Pralinen smakade väldigt mycket apelsin och föll mig inte riktigt i smak. Chokladtapasen var lite för stark för mig. Osten hade en nästa kryddig smak och när den blandades med chokladen i munnen nästan exploderade det av smaker. Det blev helt enkelt för mycket för mig. Här var det vita teet lämpligt eftersom det neutraliserade smakerna i munnen.

Jolla's - 4 juli 2015 (13)
Foto: Sofie

Slutligen fick min sambo en kopp kaffe och jag en kopp svart te. Till de åt vi tre små strutar: en med krusbärs- och chilimarmelad, en med chokladmousse smaksatt med Calvados och en med grädde och frystorkade hallon. Vi avslutade det hela med små chokladpellets som smakade Dumle. Krusbärs- och chilimarmeladen var otroligt god, den liksom kittlade på tungan. Chokladmoussen hade en fin smak och grädden med frystorkade hallon var godare än jag trodde. Jag tycker inte om grädde. Att avslutade med chokladpellets som smakar Dumle var gudomligt!

Tack Gebro och Jolla för en fantastisk eftermiddag och avsmakningsmeny. Ni vet att vi kommer tillbaka!

Kommentera

