Bok: Gatukatten Bob av James Bowen

Jag har hört en del om katten Bob och om hur han räddade livet på sin ägare och vän James Bowen. Jag har till och med varit med och skänkt pengar till James Bowens projekt, Bob’s World cafe. Men det var först nu i veckan som jag läste Bowens bok Gatukatten Bob och det är jag glad att jag gjorde. Eftersom jag har legat hemma sjuk mer eller mindre sträckläste jag boken. Det är en intressant historia och trots dess många tragiska inslag blir den aldrig snuftig, snarare tvärtom. Jag rekommenderar alla kattälskare och alla som älskar en riktigt bra solskenshistoria (med ett och annat inslag av regn) att läsa berättelsen om Bob och James Bowen.

Så här skriver AdLibris om boken: När James Bowen hittade en skadad, röd gatukatt hopkrupen i huset där han nyss fått en träningslägenhet hade han ingen aning om hur stor betydelse katten skulle få i hans liv. James levde ur hand i mun på Londons gator och det sista han behövde var ett husdjur. Ändå kunde James inte låta bli att hjälpa den slående intelligentan hankatten, som han snart döpte till Bob. Inom kort var de två oskiljaktiga och deras skiftande, lustiga och emellanåt farliga äventyr skulle komma att förändra deras liv och långsamt läka såren från det förflutna.

Gatukatten Bob är en rörande och upplyftande berättelse som går rakt in i hjärtat på alla som läser den.

Kommentera

