Vad får dig att tycka att du har rätt att…

Vad får dig att tycka att du har rätt att prata om två individers förhållande och framförallt uppbrott?

Min sambo separerade från sitt ex sent hösten 2012. De drev ett företag och en intresseförening tillsammans och när min sambo lämnade sitt ex ville hon även att han lämnade företaget och föreningen vilket han gjorde. Under en tid försökte han hjälpa henne via gemensamma vänner och bekanta men det höll inte i längden. Så numera har de ingen kontakt med varandra. Hon driver både företaget och intresseföreningen vidare.

Även om separationen inte var vidare trevlig för någon av dem så är de två de enda som vet vad som hände i deras relation och uppbrott. Det som dock förvånar mig är att deras förhållande och framförallt separation är ett samtalsämne inom den intressegrupp som de drev förening. Tydligen verkar allt och alla anse sig ha rätt att diskutera detta och prata om vad som hänt. Trots att de egentligen inte vet de och de som vet något har oftast bara en sida av historien då min sambo har valt att inte prata om det med allt och alla.

Vad får en människa att tycka att denne har rätt att sprida denna typ av information? Vad får en människa att tycka att denne vet vad som har hänt och därmed kan sprida informationen? Vad får en människa att tycka att denne har rätt att lägga sig i två personers relation utan att egentligen vara inblandad? Speciellt om den människan inte ens känner personerna ifråga.

Jag tycker att hela fenomenet är fascineraden samtidigt som det är skrämmande. Det är dessutom jobbigt eftersom människor som min sambo och jag träffar inom denna intressegrupp ofta har bildat sig en uppfattning om honom eller till och med om oss. Det har också fått mig på min vakt, jag litar på få människor inom denna grupp, framförallt om de är eller varit medlemar i intresseföreningen. Jag inser att jag inte borde låta det påverka mig men det är svårt. Det är svårt när jag hela tiden blir påmind om det och då har det ändå gått ett par år. sedan deras separation. Det måste även vara jobbigt för min sambo och att inte tillåtas lämna sitt förflutna i dåtiden utan ständigt bli påmind om det och kanske till och med dömd för det.

Det finns även ytterligare en kategori människor och det är de som inte vet vem någon av dessa två är, varken min sambo eller hans ex, men som ändå pratar om detta. Som ändå sprider informationen vidare. Frågan är bara varför? Är det så kul att skvallra? Ger de dessa människor en plats eller?

Så nästa gång du tänker föra information vidare om två personer du tror dig veta något om, fundera en gång till. Fundera på om du har rätt att föra informationen vidare. Fundera på om det kommer något gott ur att du för vidare informationen. Fundera på om du gör mer skada än nytta genom att föra informationen vidare.

Kommentera

