Opererad igen…

Jag har tidigare skrivit om mina halsproblem (läs mer: Diagnos: subglottisk stenos). I måndags låg jag på operationsbordet för fjärde gången sedan mitten på juni 2013. Inför den här operationen har jag varit halvtidssjukskriven då jag helt enkelt inte orkat. Jag har ätit två kurer antibiotika och jag tar magmedicin och pulimcort morgon och kväll. Det senare fortsätter jag även med under återhämtningen efter operationen.

Även denna operation var jobbig. Jag inbillade mig att det skulle bli lättare med tiden men det har snarare varit tvärtom. Det är tur att personalen inne på operation är så trevliga och tålmodiga. Det tog tid för narkossköterskorna att sätta infarten denna gång, mina ådrar är tunna och känsliga och inte blir det lättare när jag har fastat och är orolig. Men efter fyra försök lyckades de 🙂 Sen var det dags att sova och ögonblicken innan sömnmedlet började verka fick jag smått panik. Jag fick helt enkelt för mig att jag inte skulle vakna. Men jag kände att jag inte kunde somna med de tankarna så jag övertygade mig själva att allt skulle gå bra. Och så bad jag en bön till Gud. Sen började det svida i armen och jag somnade…

Jag vaknade ett par timmar senare och det gjorde lite mindre ont än tidigare gånger, tungan kändes lite mindre klämd och jag skakade lite mindre. Men jag hade berättat för både narkossköterskan och operationssköterskan hur jag brukar känna när jag vaknar så det förberedde mig med mer smärtlindring och försökte vara snällare mot tungan under operationen. Mitt stora problem var synen, jag hade svårt att fokusera och läsa gick helt enkelt inte. Jag har upplevt samma sak i samband med de tre tidigare operationerna men den här gången har det hållit i sig längre. Det var först igår kväll som jag kunde börja läsa lite och idag känns det näst helt bra. Jag har pratat både med läkaren och sjuksköterskorna om detta men ingen har hört talas om det tidigare. Det troliga är att det är efterverkningar av sömnmedlet men, som sagt, ingen vet riktigt.

Efter tre timmar på uppvaket fick jag åka upp till avdelningen och ett par timmar senare kom läkaren och träffade mig. Operationen hade gått bra, denna gång mätte läkaren diametern på min luftstrupe innan och efter operationen. Innan var det ca 5 mm och nu efter är det 12 x 15 mm. Med andra ord nästa tre gånger så stort. Inte så konstigt att jag kan andas lättare. Däremot kändes läkaren inte så optimistisk, han sa något i stil med ”vi får hoppas att det håller i sig ett tag denna gång”. Jag ska på återbesök om ca tre månader.

Eftersom jag ville så fick jag åka hem samma kväll. Det var skönt att lämna sjukhuset, det var skönt att sova i sin egen säng och det var skönt att det var över för denna gång. Nu är jag sjukskriven på heltid i lite drygt en vecka för att återhämta mig. Tungan är nästan helt återställd, jag ser i stort sett bra igen men tyvärr har maten börjat smaka illa. Det beror troligen på att halsen känns tjock och svullen. Men om någon vecka eller så borde det mesta vara bra, eller jag hoppas iaf det 🙂

Tyvärr känner jag mig ganska deppig. Jag är glad att min nya läkare är ärlig och säger att han inte vet varför jag drabbas av detta eller varför det hela tiden kommer tillbaka. Men det känns ändå tungt. Jag vågar inte lita på att detta var sista operationen, jag hoppas bara att det dröjer ett år eller mer till nästa operation. Mellan mina tidigare operationer har det varit drygt fyra månader, knappt ett år och fem månader. Så med lite tur dröjer det åtminstone ett år denna gång…

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Annika
    Mar 04, 2015 @ 19:53:13

    Det är bara att hålla tummarna att det håller i sig kram

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

