Bio: Fifty Shades of Grey

Fifty Shades of Grey

Ja, då var den här! Fifty Shades of Grey, filmen alla talar om. Vi såg den i fredags tillsammans med en biosalong full med tonårstjejer, kvinnor, tanter och en och annan man. Jag har försökt läsa böckerna men de har inte lyckats fånga mitt intresse så pass att jag ens har tagit mig igenom det första kapitlet. Genren passar mig men inte just denna trilogi. Däremot var jag nyfiken på filmen men hade inga höga förväntningar.

Filmen handlar om Anastasia Steele och Christian Grey. Hon en oskuldsfull student på väg att ta sin examen, han en framgångsrik företagsmagnat. Deras vägar korsas nästan av en slump då Ana hjälper sin rumskompis genomföra en intervju med Christian. Det är början på deras romantiska berg- och dalbana. Han är inte som andra män och kräver mer av Ana än hon egentligen vill ge honom samtidigt som han inte vill dela med sig av sitt förflutna. Hon faller nästan direkt för Christian men vet inte om hon vågar ge sig in i hans värld. Hur ska det gå för de unga tu?!

Efter att ha sett trailern för filmen förväntade jag mig en romantisk film med ett par heta sexscener och en och annan pisk- och smiskscen. Jag förväntade mig också att bli underhållen, att få skratta lite, kanske gråta en skvätt men på det hela taget lämna biografen med en bra känsla. Filmen innehöll en hel del skratt, några söta scener, några heta scener och några ganska absurda scener. Inledningsvis var känslan bra men mot slutet blev jag snarare arg och jag lämnade biografen med en klump i magen. Tyvärr var inte filmen vidare bra och jag skulle inte direkt rekommendera den till någon.

Men eftersom slutet är som gjort för en uppföljare och det finns tre böcker kommer jag säkert se de följande två (?) filmerna.

Så här skriver sf.se: Litteraturstudenten Anastasia Steele går med på att intervjua miljardären Christian Grey för att göra sin rumskompis en tjänst. Intervjuoffret visar sig vara en man som är både vacker och intelligent, men också en aning överlägsen. Den naiva Ana och den reserverade Christian dras ohjälpligt till varandra. Hon kan inte motstå honom och han vill ha henne, men på sina egna villkor. Ana tvekar när hon under den framgångsrike Christian Greys yta, anar en man som har ett kontrollbehov på gränsen till besatthet. Men ju närmare de kommer varandra, desto mer upptäcker Ana inte bara av Christian hemligheter, utan även sidor hon själv inte visste hon hade.

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. JK
    Feb 15, 2015 @ 19:38:11

    Tyvärr är det väl så att när Hollywood bestämt sig för något kör man hårt med det vare sig det är bra eller ej och folk är dåliga på att själva tänka utanför ramarna och leta efter bättre filmer med samma ”tema”.

    Gilla

    Svara

Kommentera

