Recept: Matig cheesecake

Matig cheesecake – receptet hittade jag på nätet

Jag ville göra något lite annorlunda till julbordet, något jag själv även kunde äta. Jag hade hört talas om cheesecake med lax och letade runt lite på nätet. Jag bestämde mig för ett recept men modifierade det lite så att även jag kunde äta cheesecaken. Den var suveränt god och passar till det mesta!

Ingredienser

Botten:
350 g kavring
100 g smält smör

Fyllning:
1 finhackad rödlök
200 g philadelphiaost
3 dl creme fraiche
skal och saft av en citron
1 dl hackad dill
salt peppar

Gör så här:
1) Smula kavringen i en matberedare.
2) Smält smöret och blanda ner i brödet.
3) Lägg i en rund form med löstagbar botten ca 24 i diameter. Packa med baksidan av en sked.
4) Skala och finhacka rödlöken.
5) Rör ihop philadelphiaosten, creme fraiche, citronskal och saft och dill. Smaka av med salt och peppar.
6) Häll smeten i formen. Släta till och ställ i i kylen i minst 4 timmar.
7) Servera med exempelvis kalixlöjrom, gravadlax eller räkor.

Kommentera

