Recept: Dogges superkebab

I Expressens Leva & Bo nr 29 såg jag ett recept på hemgjord kebab som jag inte kunde motstå. Jag gjorde en variant på lövbiff och en på vegetarisk kebab från Hälsans kök. Vi åt kebabköttet med hemkokt tomatsås, fetaostkräm och lite grönsaker i pitabröd. Jag valde att göra en fetaostkräm istället för jalapenodressingen som Dogge föreslår. Dessutom bytte jag ut sambal oelek mot peppers aji panca, en het chilisås jag hade hemma. Tomatsåsen tillagade jag utan basilika men med garam masala och lite kanel. Allt utifrån tycke och smak. Men gott blev det 🙂

Ingredienser
500 g skivad lövbiff eller vegetarisk kebab
2 msk olivolja
1/2 dl soja
2 pressade vitlöksklyftor
1 msk sambal oelek
1 msk malen spiskummin
salt och svartpeppar

Tomatsås:
2 pressade vitlöksklyftor
2 msk olivolja
1 burk passerade tomater
1 tsk honung
salt och peppar
finhackad basilika

Fetaostkräm:
1 paket fetaost
1 burk smetana
lite frysta örter
salt och peppar

Gör så här:
1) Skär köttet i smala remsor och lägg dem i en plastpåse. Blanda ingredienserna till marinaden ovh häll ned i påsen. Blanda om och lägg i kylen i några timmar. Ta fram i tid innan grillning/stekning så att det är rumstempererat.
2) Fräs vitlöken till tomatsåsen i olja i en kastrull. Slå på de passerade tomaterna och låt puttra några minuter på svag värme så att såsen tjocknar lite. Smaka av med honung, salt, peppar och basilika.
3) Smula ner fetaost i smetanan och blanda med örter, salt och peppar.
4) Torka av överflödig marinad från köttet och stek remsorna eller lägg de på grillgallret.
5) Stek/grilla någon minut på vardera sida.
6) Fyll bröden med det köttet, tomat och lök. Klicka i lite fetaostkärm och häll på tomatsås.

Kommentera

