Telefonförsäljare

Att jobba som telefonförsäljare kan inte vara lätt. Många av oss vill inte prata med alla dessa telefonförsäljare och vi kanske inte ens är trevliga i telefon. Jag försöker allt som oftast att vara trevlig och vissa telefonförsäljaren respekt. Trots allt gör de bara sitt jobb.

Men på sistone har jag blivit sur och grinig på alla dessa telefonförsäljare. Incident nummer ett hände för någon vecka sen. Jag ser på numret på displayen att det troligen är en telefonförsäljare men svarar trots att jag sitter på jobbet. När jag svarar hör jag två kvinnliga röster som skvallrar och fnissar. Efter ett hallå från mig börjar tjejen i andra änden prata. Hon kör sitt standard säljsnack ”Är det Sofie…?” Jag svarar henne och hon kör på med sitt snack. Denna gång har jag tydligen svarar på några frågor på nätet och borde därmed vara bilintresserad. Hon ringde från någon biltidning. Jag lessnar och svarar henne att ”nej, jag är inte intresserad av bilar. Dessutom är jag inte intresserad med tanke på hur hon svarade i telefon.” Hon frågar mig lite snorkigt hur hon svarade och jag upplyser henne om att hon var mer intresserad av sin kollega än att prata med mig. Då blir hon sur och frågar om det var så viktigt att påpeka och att hon inte är mer än människa. Där lägger jag på luren. Men visst, hon är inte mer än människa men sitter man i telefon som jobb borde man kanske bete sig därefter.

Incident nummer två har pågått en längre tid. Ett 019-nummer ringer mig och när jag svarar klickas jag bort. Till slut lessnade jag även här och kollade upp vart numret och det går till VM Media AB i Örebro. Det är med andra ord ytterligare en telefonförsäljare. Jag ringde upp numret och hamnade hos en telefonsvarare som informerad mig om att om jag hade missat ett samtal från dem kunde jag vara lugn, de skulle ringa igen. Men om jag vill komma i kontakt med dem var jag tvungen att besöka deras hemsida eller skicka ett mail. Jag valde att fylla i kontaktformuläret på deras hemsida och skrev där ett artigt men surt mail att om de ville komma i kontakt med mig fick de minsann prata med mig när de ringde, annars ville jag att de skulle sluta ringa. De ringde igen, så klart. Å mycket riktigt var det en telefonförsäljare som jag kunde tacka nej till. Nu hoppas jag att de inte ringer igen.

Det värsta är att min pojkvän berättade för mig att det nya är att när en telefonförsäljare trycker fram nästa samtal ringer deras växel upp flera nummer samtidigt och de samtalet med den som svarar först. Men om två eller flera svarar samtidigt klickas de andra samtalen bort. Det är troligen detta jag har råkat ut för under ett par veckors tid från VM Media AB. Som sagt, jag respekterar att även telefonförsäljare försöker göra sitt jobb. Men att behandla mig som potentiell kund på detta sätt gör mig inte direkt mer mottaglig till att bli kund. Så nej, ring upp en kund i taget och var artig och trevlig så kanske det går bättre!

5 kommentarer (+lägga till din?)

  1. japetus
    Aug 20, 2014 @ 08:00:48

    Jag känner igen det där… Har själv ett par erfarenheter av direkt snorkiga och otrevliga telefonförsäljare. Jag insåg att det inte var någon idé att ge sig in i diskussion med dem, utan bara svara ”nej tack jag är inte intresserad” och sedan lägga på.
    Men sen fick jag nys om Nix och mitt bästa tips om du vill slippa dessa samtal är därför att du ansluter dig till Nix, så kan de hjälpa dig spärra din telefon för obeställda telefonsamtal i marknadsförings-, försäljnings- eller insamlingssyfte.

    Gilla

    Svara

    • Sofie
      Aug 21, 2014 @ 19:44:13

      Allt som oftast gör jag samma sak, svarar artigt men kort men det är inte alltid lätt. Tyvärr! Jag har, priecis som du, anslutit mig till Nix så jag får ganska få samtal av den här karaktären numera 🙂

      Gilla

      Svara

      • japetus
        Aug 22, 2014 @ 08:49:27

        Jag förstår. Ja det har verkligen visat sig vara bäst att aldrig gå in i diskussion med dem för det leder bara till frustration. Jag minns en gång när jag, snärjd av säljarens smarta säljfraser om billigare och bättre lösning på telefon, helt enkelt till slut ironiskt svarade: ”Jo men jag fortsätter som tidigare för jag är dum i huvudet! Jag vill inte byta operatör.”… 😉

        Gilla

      • Sofie
        Aug 24, 2014 @ 09:54:52

        *skrattar*

        Liked by 1 person

  2. Danne
    Aug 23, 2014 @ 13:23:30

    Och kom ihåg att nix fungerar lika bra på hem telefonen som till mobilen nu mera 🙂

    Gilla

    Svara

Kommentera

