Social medier – hur sociala är vi egentligen?

Social Media Logotype BackgroundBild: Möt SDF Angered i sociala medier

Sociala medier blir allt populärare och det är inte ovanligt att det är det huvudsakliga sättet på vilket vi interagerar med varandra. Vi tittar på varandras bilder på Instagram, vi läser varandras Tweets, vi flirtar på Grinder och vi pratar vi olika typer av meddelandefunktioner. Allt detta gör att vi är ständigt uppkopplade och ständigt nåbara. Fördelarna är många, jag kan nå hela världen med ett par knapptryckningar. Jag kan ställa en fråga mitt i natten oavsett om personen ifråga är vaken eller inte. Jag kan del mina innersta tankar med allt och alla eller med ingen.

Men är det alltid av goda?
Jag tror inte det. en bild försvinner lätt i mängden på Instragram, min Tweet blir en av många, alla flörtar med alla på Grinder men ser ingen och ett meddelande läses i all hast och glöms bort. Personligen tycker jag inte att vi interagerar med varandra då. Vi är inte sociala. Det kanske kan kallas för envägskommunikation. Lika lätt som det blev popularitetstävling för  i tiden när vi ringde varandra eller skrev brev blir det även idag en popularitetstävling. Vem har flest gilla, kommentarer eller följare. Mitt i allt detta tror jag att vi lätt tappar fokus, att vi inte alltid läser vad det står, reflekterar över innebörde av bilden eller kommer ihåg att svara på ett meddelande. Det vi också glömmer bort är att det finns en person på andra sidn skärmen. En person som kanske till och med hoppas och önskar att just hans eller hennes bild ska bli omtyckte. En person som skriver ett viktigt meddelande, som behöver lite stöd och uppmuntran men som istället blir bortglömd.

Missförstå mig rätt, jag älskar internet på alla sätt och viss och skulle inte vilja leva utan det. Men vi behöver kanske ta ett steg tillbaka och fundera över vad som är viktigt i livet!

Kommentera

