Tankar om att flytta

Att flytta har aldrig varit en stor grej för mig och jag har flytta många gånger. Redan som barn flyttade vi runt i Stockholm och varje gång var ett nytt äventyr. Jag har sett flera av Stockholms sämsta förorter men alltid trivs. Rinkeby, Skärholmen, Fittja och nu som vuxen Rågsved. Sommaren när jag hade fyllt åtta flyttade vi till Småland och även det var ett äventyr. Efter en vinter i ett hus med 16 rum och kök och ständiga strömavbrott flyttade vi in i en liten Herrgård i Pelarne. Men efter ytterligare ett halvår bar det av in till Vimmerby. Där bodde vi i lägenhet. Enda nackdelen var att flickorna på andra sidan vägen i villaområdet inte fick leka med mig eftersom jag bodde i lägenhet. Det gjorde inte mig såå mycket, min bästa kompis kom från Libanon och vi bakade pitabröd med hennes mamma efter skolan.

Men mamma längtade tillbaka till Stockholm så vi mellanlandade i Nynäshamn innan vi hamnade i Svedmyra. Jag är otroligt tacksam över att jag fick vara tonåring i storstan. Tack mamma!

Vi gjorde något år på Söder men jag hann knappt bo in mig i lägenheten eftersom jag spenderade ett år i Panama City, Florida som utbytesstudent. Eftersom vi behövde större bar det av till Högdalen och det stora höghuset mitt i centrum. Där bodde vi i ganska många år. Jag var däremot ute på turné och pluggade i Linköping, Karlstad, Uppsala och Jönköping. När jag kom tillbaka till Stockholm för att stanna flyttade jag in i en etta i Bagarmossen. Men inte ens då stannade jag vidare länge utan flyttade runt på grund av olika omständigheter. Efter min senaste separation flyttade jag in i min nuvarande lägenhet i Rågsved i slutet av augusti 2010. Sen dess har jag bott här och som jag trivs.

Nu är jag återigen mitt uppe i flyttstök och denna gång bär flyttlasset av till Östergötland, närmare bestämt till Hällestads Falla och pojkvännen. Jag ser fram emot att få dela vardagen med pojkvännen, jag ser fram emot att slippa köra mellan Finspång och Stockholm och jag ser fram emot att ha ett helt hus att inreda och pyssla om. Men samtidigt är det lite jobbigt. När jag rensar skåp och lådor, när jag packar kartong efter kartong inser jag att det här är första gången jag har rotat mig i en lägenhet, i ett hem. Tidigare har tryggheten och hemmet varit där mamma och pappa fanns. Idag är min trygghet och mitt hem den lägenhet jag bor i. Å nu ska jag flytta på mig och slå rot någon annanstans. Så mitt i all glädje känner jag mig lite vemodig och sorgsen. Det är med blandade känslor jag hyr ut min lägenhet, mitt hem för att flytta två timmar söderut. Men jag ser fram emot att skapa ett nytt hem tillsammans med mannen jag älskar!

Falla - 2 juli 2014 (2)Foto: Sofie

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Annika
    Jul 30, 2014 @ 19:35:06

    Lycka till med flytten. Och jag tror du kommer att rota dig snabbt eftersom du får dela din vardag med mannen i ditt liv.

    Gilla

    Svara

Kommentera

