Stans 8 bästa glasskaféer

När jag Googlade på glass i Stockholm hittade jag den här artikeln tillika guiden till Stans 8 bästa glasskaféer. Jag har redan varit på ett par av ställen men tycker det är roligt att prova nytt så här följer min recension av glasskaféerna.

1+8) Fryst och Kungsholmens glassfabrik
Igår (25/7 2014) flexade jag ut vid lunch och vi tänkte äta glass innan vi åkte hem för att ta hand om tvätt och annat stök. Då jag jobbar i Solna föll valet på Fryst på Kungsholms strand. Vi hade tur och hittade en parkering lite längre ner på gatan men inser när vi närmar oss att det inte är öppet. Det står två andra utanför och väntar på att de ska öppna, det märkliga var att de skulle öppna 12 enligt skylten på dörren men klockan var ett par minuter över och det var ännu inte öppet. De andra två hade försökt knacka på men ingen reagerade. Så vi dividerade någon minut och sen gick vi därifrån, klockan var då fem över tolv.

Vi åkte istället upp till Kungsholmens glassfabrik. Första gången jag var på Kungsholmens glassfabrik var för någon sommar sen tillsammans med mamma och JK. Vad jag kom ihåg hade de god glass och ja, glassen är god men ganska smaklös. Pojkvännen åt en våffla med jordfubb och blåbär men det var liksom ingen distinkt smak av varken jordgubb eller blåbar. Själv åt jag en våffla med tonkaböna och vanilj. Vaniljglassen var krämig och god men tonkabönan smakade i princip ingenting. Med andra ord var glassen fint tillverkad, mild, luftig och krämig men det var dåligt med smak på den.

3) 18 Smaker
I lördags eftermiddag (26/7 2014) var jag återigen sugen på glass och denna gång åkte vi till 18 Smaker på Söder. Denna gång valde pojkvännen en våffla med hallon och jordgubbs sorbet och jag valde en våffla med grönt äpple och fläder sorbet. Å vilket perfekt val! Smakerna var klassiska och goda. Grönt äpple var helt otroligt gott som sorbet, den var nästan lite åt isglass hållet men det var perfekt då det var 30+ ute. Enda tappen var att äta grönt äpple innan fläder då det mesta smakade grönt äpple. Hit kommer vi definitivt åka igen!

5) StikkiNikki
StikkiNikki besökte jag första gången för tre år sen (läs Tips: StikkiNikki gelato). Jag tycker om deras glass och gillar framförallt att den är smakrik och fantasifull. En av favoriterna är sorbet med smak av jordgubb (eller om det var hallon) och rödbeta. Idag har de butiker på tre ställen; Götgatan, Drottninggatan och Mariatorget. StikkiNikki är välvärt ett besök!

Bubblare – Ah glassbar
Ett glasskafée som inte finns med på listan är Ah glassbar på Skånegatan 83-85. Det är alltid mycket folk och du får vara beredd på att stå i kö. Vi var där i torsdagskväll (24/7 2014) en stund efter åtta och det var ändå mycket folk. Pojkvännen valde en våffla med amaretto och smörkola och jag valde en våffla med citron och hallonsorbet. Sorben är en av mina favoriter på sommaren och de lyckades både med smak och konsistens. Även pojkvännen tyckte att glassen var smakrik och god, ”den smakade det de stod att den skulle smaka”. Jag har åtit glass här någon eller några gånger tidigare men oftast har jag inte tålamod att stå i kön. Men Ah glassbar är helt klart värt ett besök!

De 8 glasskaféerna är:
1) Fryst, Kungsholms Strand 167
2) Espresso Sosta Bar, Sveavägen 84
3) 18 Smaker AB, Timmermansgatan 15
4) Yoghs, Grev Turegatan 21
5) Stikkinikki AB, Götgatan 46
6) Stockholms Glasshus, Robert Alströmersgatan 9
7) Taverna Brillo, Humlegårdsgatan 19A
8) Kungsholmens glassfabrik, Pipersgatan 14

Bubblare:
1) Ah Glassbar, Skånegatan 83-85

Kommentera

