Könstillhörigheter – hur många finns det egentligen?

transgender

För ett par månader sen kunde vi läsa att Facebook tillåter 56 könstillhörigheter. Jag har länge undrat vilka dessa 56 könstillhörighet är då jag har svårt att se att det finns så många olika könstillhörigheter. Att vara transsexuell är inget nytt för mig och jag är även medveten om att det finns de som inte vill definiera sig som varken man eller kvinna. Men sen då?

På listan finns det 26 olika könstillhörigheter som på börjar med ordet trans. Sedan finns det ytterligare fyra könstillhörigheter som härrör till trans (Female to Male, FTM, Male to Female och MTF). Det finns även ett antal könstillhörigheter som går emot det rådande tvåkönssystemet så som gender fluid och pangender. Det jag dock finner intressant på listan är att det finns 10 könstillhörigheter som börjar med ordet cis.

”Cisgender and cissexual (often abbreviated to simply cis) describe related types of gender identity where an individual’s experience of their own gender matches the sex they were assigned at birth” (Läs Wikipedias beskrivning av cisgender.)

Om jag förstår definitionen rätt är en ciskvinna eller cisman en kvinna/man som känner sig som kvinna/man och som alltid har gjort det. Det vill säga en kvinna/man som definierar sig med sitt kön och så alltid har gjort. Om det är fallet förstår jag inte behovet av termen, mer än möjligen för forskning då den kvinna som känner sig som kvinna och definierar sig som kvinna helt enkelt är en kvinna. Varför behöver det definieras vidare? Som sagt, jag kan förstå att begreppet behövs inom forsknign och då för att ställas emot trans* men varför skulle jag känna ett behov av att definiera mig som Cis Female, Cisgender Female eller Cisgender Woman? Jag ser mig själv som en förhållandevis öppensinnad person och självklart påverkar det inte mig negativ att dessa 56 könstillhörigheter finns men jag förstår helt enkelt inte behovet av en del av begreppen.

Dessa könstillhörigheter kan du välja mellan på Facebook:
Agender
Androgyne
Androgynous
Bigender
Cis
Cisgender
Cis Female
Cis Male
Cis Man
Cis Woman
Cisgender Female
Cisgender Male
Cisgender Man
Cisgender Woman
Female to Male
FTM
Gender Fluid
Gender Nonconforming
Gender Questioning
Gender Variant
Genderqueer
Intersex
Male to Female
MTF
Neither
Neutrois
Non-binary
Other
Pangender
Trans
Trans*
Trans Female
Trans* Female
Trans Male
Trans* Male
Trans Man
Trans* Man
Trans Person
Trans* Person
Trans Woman
Trans* Woman
Transfeminine
Transgender
Transgender Female
Transgender Male
Transgender Man
Transgender Person
Transgender Woman
Transmasculine
Transsexual
Transsexual Female
Transsexual Male
Transsexual Man
Transsexual Person
Transsexual Woman
Two-Spirit

Källa: Slate

Kommentera

