Om att svara på en inbjudan

Idag bjuder vi allt oftare in till festligheter och samkväm via social medier. Det är ett enkelt och praktiskt sätt då vi kanske ha varken mailadress eller bostadsadress till våra gäster. Men det har dykt upp ett ganska underligt fenomen i samband med inbjudningar via sociala medier. Idag kan vi tacka ja och tacka nej men vi kan även svara kanske på en inbjudan.

Vad menar vi då med kanske?
Betyder det att vi ska kolla våra kalendrar eller stämma av hemma? Eller betyder det att vi vill komma men kanske inte kan? Eller betyder det kanske rent av att vi varken vill eller kan komma men gärna håller koll på eventet som sådant?

Det är inte ovanligt att vi får många inbjudningar via sociala medier till alla olika typer av event. Är eventet publikt kanske det spelar mindre roll om vi klickar att vi kanske kommer. Men är det ett privat event hemma hos någon tycker jag att det är rent ut sagt oförskämt. Jag kan förstå om man svarar kanske med en kommentar i stil med att jag ska försöka komma eller jag måste kolla upp hur jag jobbar. När du sedan har kollar upp om du kan komma är det på sin plats att tacka ja eller nej. Att stå kvar som kanske när eventet har börjat utan en kommentar ställer till problem för mig som värdinnan. Hur många gäster ska jag räkna med? Kommer maten/fikat att räcka?

Sociala medier i alla sin ära men glöm inte bort att visa respekt mot den som faktiskt har tagit sig tid att bjuda hem dig till sig, oavsett om det görs via telefon, mail, SMS eller sociala medier. Glöm inte bort att det finns någon som planerar på andra sidan och visa den personen åtminstone så mycket respekt att du tackar ja eller nej beroende på om du vill eller kan komma.

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Annika
    Sep 06, 2015 @ 09:16:07

    Håller helt med

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

