Film: The Hunger games – Catching fire

I maj 2012 var jag på bio och såg första filmatiseringen av Suzanne Collins Hungerspelen (läs recensionen: Bio: The Hunger games). Jag var inte speciellt imponerad av den första filmen och var därför inte vidare sugen att se de kommande filmerna. Men förra söndagen gav jag vika och såg The Hunger games – Catching fire. Jag blev positivt överraskad och är glad att jag såg den andra filmen.

Den här gången känns karaktärerna mer säkra, det är mindre tonårsgnäll och mer action. Tyvärr tycker jag fortfarande att Katniss är fjompig och gnällig men det tyckte jag även om henne när jag läste böckerna.

Den andra filmen handlar om tiden mellan att Katniss och Peeta vinner Hungerspelen och nästa uttagning. Dock är presidenten inte nöjd med Katniss och försöker komma åt henne på alla sätt och vis. Då årets Hungerspel är de 75:e i ordningen bestämmer de sig för att låta tidigare vinnare delta i spelen. Självklart kommer Katniss inte undan då hon är den enda kvinna som vunnit från Distrikt 12. Det Katniss inte vet är att detta är början på en revolution mot regimen. Hon hålls snarare utanför för att inte avslöja något och för att hon inte brukar vara så bra på att hantera dessa saker. Nu ser jag fram emot de två följande filmerna, för självklart har den sista boken delats upp i två filmer.

Kommentera

