Att läsa en bok

untitled

Jag tycker om att läsa och har alltid minst en bok som jag läser, ibland fler. Genom åren har jag alltid avslutat en bok jag har påbörjat med några få undantag. Av någon anledning kom jag aldrig igenom Sofies värld av  Jostein Gaarder. Jag har alltid tänkt att har jag väl börjat på en bok så vill jag läsa klart den, få hela berättelsen och se hur den slutar. Ibland har det dock knappt varit värt det och jag har mer och mer börjat fundera på om detta är rätt sätt att gå.

Om boken inte ger mig något de första 50 sidorna, varför ska jag läsa klart den?
Om boken inte fångar mitt intresse under de första kapitlen, varför ska jag läsa klart den?
Om boken är så ointressant att jag hellre avstår att läsa på kvällen, varför ska jag läsa klart den?

Det finns tusentals böcker jag vill läsa och vore det då inte bättre att läsa de böcker som är intressanta, som fångar mitt intresse och som jag längtar hem till. Jag gör dock ett undantag från detta och det är klassiska böcker så som 1984, Brott och Straff eller Djungelboken. Det är berättelser som inte alltid intresserar mig eller som kanske till och med är långtråkiga men de är värda att läsa just för att de är klassiska. Dessa böcker är det allmänbildande att läsa.

Men jag kommer nog ge upp alla dessa tråkiga och ointressanta böcker till förmån för de böcker jag ännu inte läst…

Kommentera

