Tankar om sorg

1898126_10151999086431588_639917093_n

För några år sen skrev jag ett inlägg om sorg (läs inlägget Sorg). Där och då berörde det mig som vän och kollega och samtidigt som presumtiv prsätkandidat. Idag funderar jag om och kring sorg ur ett mer personligt perspektiv. I början av december gick min mormor oväntat bort. Jag har alltid stått min mormor nära och jag har alltid uppskattat min mormor. Även om jag rationellt har vetat att den dagen skulle komma var jag ändå inte beredd. Jag vet att mormor är borta men jag saknar henne otroligt. Hon har lämnat ett tomrum efter sig.

För tillfället ligger min farmor och troligen även farfar för döden. Jag har inte alls haft samma nära relation med min farmor och farfar men det är ändå sorligt att se två äldre människor tyna bort. Farmor har fått cancer och händelseförloppet är aggresivt. Trots allt som har hänt har jag ändå träffat farmor och farfar. Jag ville göra det för min egen skulle, jag ville ta chansen för att inte ångra mig senare.

Men ändå tycker jag att det är orättvist. Jag önskar så innerligt att jag hade fått ta avsked av mormor eller egentligen handlar det inte om att få möjligheten att ta avsked utan om möjligheten att få säga till hennne att jag älskar henne, att jag bryr mig om henne och att jag alltid har uppskattat henne. Innerst inne tror jag att mormor vet det men det gör ändå ont.

Mormor stod för traditionerna och det traditionella i familjen. Nu saknas det något på födelsedagar och namnsdagar och kring. Den  jul, påsk och andra högtider. Den där hemsydda julstrumpan i brevlådan, namnsdagshälsningen i mailet och juldagslunchen. Jag vet att mormor lever vidare i mitt minne men just nu är det ändå inte samma sak. Just nu sörjer jag och just nu inser jag att sorgen inte alltid behöver komma i samband med dödsfallet, det kan ta lite tid innan tankar och känslor hinner ikapp.

Kommentera

