Dagens visdomsord

1463965_768827619797502_1085867379_n

Jag fascineras över att barn idag är så medvetena om pengar och att saker och ting kostar pengar. Ofta tycker jag dock att det inte känns som att barn får lära sig värdet av saker eller värdet av pengar. Jag kan inte erindra mig att det var så när jag var barn. Det var viktigt att lära sig att spara till saker för att få känna hur det känns att lägga undan pengar, vänta, längta och sen kunna köpa det man vill ha. Jag kommer i och för sig inte ens ihåg att pengar var så viktigt när jag var barn.

Tyvärr tror jag att det här fenomenet genomsyrar oss alla, eller åtminstone en del männniskor. Det finns en medvetenhet om vad saker och ting kostar men ingen tank på värdet av tinget ifråga. Det, tror jag, medför att vi även tappar bort känslan av en människans och livets värde. Det blir enbart en fråga om kronor och ören. Men vi människor är så mycket mer än kronor och ören, livet är så mycket mer än kronor och ören! Det är dags för oss att lära oss själva och varandra värdet av saker och ting. Framförallt värde av människor och livet.

Kommentera

