Diskussionsklimat på nätet

Jag fascineras av människors sätt att bete sig på och vara mot varandra på nätet, speciellt på olika nätforum och communities. Mycket av det som sägs via datorn är jag helt övertygad om att folk inte skulle våga säga till varandra om de stod öga mot öga. Varför gör vi det då på nätet?

Det finns många fördelar med nätet och en av fördelarna är att vi kan vara anonyma och därmed ventilera tankar, åsikter och erfarenheter utan att riskera vårt privatliv. Vi kan gå med i grupper, forum, communities inom alla möjliga områden och ämnen. Människor som är blyga vågar lite mer när de har en datorskärm mellan sig själva och omvärlden. Nackdelen är att vissa glömmer bort att bete sig, i skyddet av nätets anonymitet säger en del precis vad de tycker och tänker. Alltid! Oavsett om det sårar eller gör mer skada än nytta.

Jag har fått lära mig att ta hänsyn till minoriteten och för mig betyder det att jag inte alltid behöver ha rätt, jag behöver inte alltid hävda min åskikt och jag behöver inte alltid säga vad jag tycker eller tänker. En bra devis att leva efter är: Har du inget snällt att säga så var tyst! Det ligger mycket i det talesättet, om jag tycker att din nya tröja är ful behöver jag inte säga det. Jag kan hålla tyst eller så kan jag försöka se varför du har valt att köpa den tröjan. Färgen kanske framhäver dina ögon eller passformen är smickrande. Allt handlar inte om mig och vi människor behöver inte vara egoister varje sekund, minut och timme på dygnet.

När jag väste upp fick jag lära mig vett och etikett och jag tycker att vi har tappat mycket av det, speciellt på nätet. Vanligt hyfs verkar inte vara nödvändigt på nätet och det gör mig både förundrar och ledsen. Jag är med i två olika communities på nätet med samma målgrupp. Den ena sidan är svensk, den andra amerikansk. På den svenska sidan är diskussionsklimatet allt som oftast hårt och tufft. På den amerikanska sidan är folk något artigare men det förekommer en hel del bitskhet. På båda sidorna finns det diskussionsgrupper och om jag skulle dela en och samma erfarenhet på båda för att få input från folk skulle jag bli bemött på olika sätt. Svaren på den svenska sidan är allt som oftast missriktade och ifrågasättande. På den amerikanska sidan är folk mer tillmötesgående och viliga att dela egna erfarenheter.

Jag är inte säker på om det går att dra en slutsats från detta. Det jag däremot vet är att jag väljer vad jag diskuterar var för att slippa bli ifrågasatt och kritiserad inabsurdum. Att dela på nätet öppnar upp för andra människors kommentarer, tankar och åsikter men samtidigt bör vi behandla varandra med respekt. Om du inte har något snällt att säga, måste du då svara?! Jag anser inte det, men visst det finns människor som lever för att skapa debatt på nätet till varje pris!

3 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Annika
    Nov 18, 2013 @ 13:16:10

    Dom kallas för troll, dom vill skapa oreda och så finns det ju dom som bara mår bra om de får vara elaka mot andra, mår jag dåligt ska du också må dåligt.

    Gilla

    Svara

Kommentera

