Sylvia Day

Sylvia Day

Sylvia Day är en amerikansk författare som framförallt skriver framförallt romantik och erotika. Jag läste Synda i våras och blev helt förälskad både i boken och i Sylvia Day som författare. Nu har det kommit ut ett par böcker till på svenska. Jag läste ut Älska för några veckor sen och den var minst lika bra.

Både Synda och Älska utspelar sig i England under svunna tider. Berättelserna är romantiska, erotiska, spännande och stundvis sorgliga. Allt en läsare kan önska sig av romantisk och erotisk litteratur. Sylvia Day är duktig på att beskriva sina karaktärer och att kittla läsarnas fantasi. Hennes böcker är allt som oftast hetare än en historisk Harlequin-roman utan att vara hårdporr. Det är romantiskt och erotiskt, sexigt och syndigt. Helt enkelt underbar läsning!

Igår hämtade jag ut ett bokpaket från AdLibris med Crossfiertrilogin: För dig blottad, För dig sedd och För dig nära. Jag har precis börjat läsa För dig blottad och tycker redan om det jag läser. Sylvia Day blir ofta jämförd med E.L. James och hennes böcker med Femtio nyanser-trilogin. För någon vecka sen försökte jag mig på första boken, Femtio nyanser av honom men jag kan inte uppbåda intresse nog för att läsa boken. Den känns tafatt och barnslig. Annat är det med Sylvia Day, hennes böcker fångar mig som läsare och jag längtar till nästa lediga stund så att jag kan läsa ytterligare ett par sidor.

Så här skriver AdLibris om böckerna: Femtio nyanser-febern har drabbat världen och med den följer en ny generation erotisk litteratur. Sylvia Days Crossfiretrilogi har gjort internationell succé; redan såld till över 30 länder.

För dig blottad är den första delen om Eva and Gideon.
Han var vacker, farlig och väldigt het. Jag drogs till honom som jag aldrig hade gjort till någon tidigare. Jag längtade hans efter hans beröring som en drog, trots att jag inte borde det. Jag försökte undvika och avvisa honom. Med tanke på min historia hade jag inte plats för en man i mitt liv. Men han såg min attraktion och den utnyttjade han lätt.

Gideon visste. Han hade sina egna demoner. Och vi skulle bli som speglar, reflekterande varandras mest privata världar … och önskningar. Hans kärlek förvandlade mig, och jag bad om att vårt förflutna inte skulle förstöra allt.

För dig sedd är den andra delen om Eva and Gideon.
Gideon Cross. Vacker och perfekt på utsidan. Men skadad och plågad på insidan. Han var mitt ljus, som kunde ge mig med de mörkaste upplevelserna. Jag kunde inte hålla mig borta. Jag ville inte. Han var mitt missbruk, alla mina fantasier, min.

Mitt förflutna var lika våldsamt som hans, och jag var så trasig. Vi skulle aldrig fungera. Det var för hårt, alltför smärtsamt – utom när det var perfekt. De stunder när vår kärlek trängde undan alla problem och svartsjuka. Vi var bundna av våra behov. Och vår passion skulle ta oss bortom allt vi tidigare trott om oss själva och livet.

För dig nära är den tredje delen om Eva och Gideon.
Från det första ögonblicket när jag träffade Gideon Cross såg jag något i honom som jag behövde. Något jag inte kunde motstå. Jag såg hans mörka och skadade själ så lik min egen. Jag drogs till honom, jag ville vara med honom för att överhuvudtaget kunna fungera.

För dig blottad gavs ut i april, För dig sedd i juni och den tredje och avslutande delen, För dig nära, gavs ut i september.

Kommentera

