Bok: Om du bara kunde se mig av Cecelia Ahern

Förra helgen fick jag Om du bara kunde se mig av Ceceilia Ahern när jag var hemma hos mormor. Hon hade själv läst boken och ville att jag skulle läsa den. Så det gorde jag och det är jag glad för. Cececila Ahern har skrivit PS: Jag älskar dig. Jag har inte läst boken men sett filmen och den är fantastisk.

Om du bara kunde se mig handlar om Elisabeth, en kvinna på 34 år som flyttade tillbaka till Irland för 6 år sen för att ta hand om sin systerson, Luke. Hon hade sin karriär och pojkvän i New York men gav upp det för att hennes syster, Saoirse behövde henne. Elisabeth har uppfostrat sin lilla syster då deras mamma lämnade familjen i samband med Saoirse födelse. Som tolvåring tvingades Elisabeth att växa upp och hon är en typisk ”duktig flicka” som gör allt för alla ändra.

Men en dag får Luke en låtsaskompis, något Elisabeth avskyr. Så en dag dyker Ivan upp i hennes liv, vad Elisabeth inte vet är att Ivan är Lukes låtsatskompis. Ivan hjälper Elisabeth att komma ihåg hur man har roligt och att ta itu med sina glömda minnen och känslor. Sakta men säkert vaknar Elisabeth till liv…

Boken är stundvis sorglig, stundvis rolig och stundvis söt. Det som genomsyrar hela boken är djup och eftertanke. Jag är tacksam att mormor gav mig boken och att jag läste den.

Så här skriver AdLibris om boken: En hjälpande hand kan komma ifrån de mest otroliga platser. Elisabeth Egan lever ett inrutat liv. Den lilla irländska staden hon bor i skänker henne inte mycket glädje. Hon är skötsam och allvarlig. Punktlighet och vanor håller undan barndomens smärtfyllda minnen, till exempel modern som fortsatte leva ett utsvävande liv och lät Elisabeth axla ansvaret för lillasyster Saoirse. En roll hon dessutom inte tycks kunna göra sig av med, plötsligt har hon nämligen fått sin oansvarliga systers sexårige son Luke på halsen.

Men så dyker Ivan upp. Han är sorglös, spontan och äventyrslysten  allt det som Elisabeth inte är. Och han ser henne. En varm vänskap utvecklas till en passionerad kärlekshistoria. Men Elisabeth tvivlar på att förhållandet har någon framtid och om Ivan verkligen är den han utger sig för att vara. En kväll när Elisabeth bjuder in till fest så är han bara borta.

Kommentera

