Vett och etikett på tunnelbanan

tbanaFoto: http://www.lovestockholm.se/

Jag tycker att det är fascinerande hur vi idag kliver av och på tunnelbanan. Alla på en gång funkar inte så himla bra. När jag var barn fick jag lära mig att stå och vänta vid sidan av dörrarna tills folk hade klivit av. Det funkade alldeles utmärkt men numera verkar det vara störst först.

Än mer fascinerande är det att se vad folk sysslar med på tunnelbanan. En eftermiddag när jag var på väg hem trängde en mamma med barnvagn sig på tunnelbanan före passagerarna som försökte kliva av. Sedan tog hon upp en grupp med fyra säten till sig och sin bebis. Dessutom var det tydligen matdags så flickan fick snällt äta yoghurt och dricka vatten, allt iklädd overall trots att det inte ens var minusgrader ute. Allt detta skedde på mindre än 20 minuter.

På morgonen när jag är på väg till jobbet ser jag ofta kvinnor som sminkar sig på tunnebanan. Det är puder, underlagskrämer, kajal och självklart mascara. En hel sminkning på mindre än ett par stationers resa.

Jag har ingenting emot om folk äter frukt, godis eller något annat mellanmål på tunnelbanan. Men jag har lite svårt att första att en liten bebis ska behöva äta mitt bland alla intryck på tunnebanan. I exemplet ovan var flickan dessutom glad och nyfiken. Inte ett dugg intresserad av att äta. När det kommer till sminkande skulle jag föredra att folk gjorde det hemma eller på toletten på jobbet/skolan.

Sen har vi alla dessa människor som pratar i telefon, något jag egentligen inte har något emot. Men när samtalen blir allt för personliga och högljuda blir det jobbigt. Det är inte nödvändigt att involvera hela tunnelbanevagnen i just ditt samtal och dina privata problem.

Det jag egentligen är ute efter är att jag tycker att vi tar mindre hänsyn till våra medpassagerare idag. Vi har blivit mer egoistiska och ser bara till våra egna behov. Jag ska på tunnebanana först, jag ska mata min bebis, jag ska sminka mig och jag ska prata högt i telefon om mina privata problem. Vad har hänt med vanligt sunt förnuft och vett och etikett? Kan vi helt enkelt inte bete oss längre?

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Anna
    Nov 23, 2013 @ 18:26:19

    Kanske behöver vi inte alltid utgå ifrån oss själv och våra idéer när vi värderar vad som är störande i tunnelbanan? För mig är sunt förnuft att möta andra med en öppenhet. Vem är jag att döma hur andra människor uppför sig? Inte vet väl jag varför vissa tycker sig behöva ta privata samtal i kollektivtrafiken, eller inte hinner sminka sig innan de sätter sig på tunnelbanan. Och just därför så försöker jag möta dem med ett öppet sinne. Det tycker JAG är sunt förnuft. Peace!

    Gilla

    Svara

    • Sofie
      Nov 23, 2013 @ 20:28:37

      Anna, det är klart att alla får göra som de vill och därför är det min fulla rätt att ha min åsikt precis som du får ha din. Men jag misstänker att jag har trampat på en av alla dina ömma tår!

      Gilla

      Svara

Kommentera

