På tal om alla dessa dieter

Idag läser vi på löpet till någon av kvällstidningarna om en man som gått ner 21 kilo på sex månader med 5:2-metoden. Visst är det bra men om det är så fantastiskt vet jag inte. Det kommer hela tiden nua dieter och vi kan ständigt läsa om hur dessa har hjälpt männniskor att gå ner extremt mycket i vikt på kort tid. Det jag undrar är om dessa människor har behållt vikten. Att behålla vikten är minst lika viktigt som att gå ner. Att jojo-banta är inte hälsasamt och om dessa människor inte har behållt vikten kanske dieten inte är så fantastisk som den verkar.

För sju år sen rasade jag i vikt. Jag gick ner 20 kilo på ett par månader med hjälp av träning och bra kost. Jag har gått upp två-tre kilo men bortsett från det har jag hållt vikten. Det tycker jag är bra och inte mer än rätt. Om jag har kämpat med att gå ner i vikt vill jag väll även hålla vikten, eller?

Jag vet att det inte är lätt att gå ner i vikt för alla. Jag vet att alla kämpar olika mycket. Men jag tycker ändå att målet borde vara att hålla kilona borta.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Annika
    Okt 23, 2013 @ 15:07:33

    Paolo Roberto säger att det finns bara ett sätt att hålla vikten och det är att ta ut mer kalorier än vad man sätter in = träning

    Gilla

    Svara

  2. Maria
    Nov 01, 2013 @ 09:50:54

    Jag jobbar med den mannen och han har försökt med massor av dieter under åren och äntligen har han funnit ett sätt som han inte tycker är en diet utan bara ett nytt sätt att leva på. Ett sätt som inte är krångligt, som inte stör hans liv så det finns en stor chans att han kommer att hålla sin nya kroppsvikt.

    Gilla

    Svara

Kommentera

