Dagens önskan: mindre oro och mer tilltro

30108326-AXutB

Å vad jag innerligt önskar att jag hade mer tilltro till mig själv, till att jag är bra och värdet det bästa. Många gånger låter jag oron äta upp mig och så blir allt bara fel. På något sätt har jag levt med oro och därmed ett konstant kontrollbehov vilket gör det svårt att släppa taget. Jag vågar i korta stunder och då låter jag någon annan föra mig i livets dans men sen är jag tillbaka som en egen ö och vill ha stenkoll på saker och ting. Det är jobbigt, så jobbigt att ständigt vara på alerten och att ständigt vänta på kris och katastrof. Det är nästa som om jag vore född rätt in i en katastroff som jag aldrig riktigt lämnat. Katastrofen kanske är jag?! Kantad med oro och dåligt samvete.

Ibland hör jag mig själv säga att jag är bra på något men innerst inne tror jag inte helt och fullt på det. Oavsett hur många gånger jag får höra att jag är bra, värdefull eller älskad så tar jag fasta på den där enda gången då jag misslyckade eller någon var arg på mig.

Varför är det så mycket lättare att tro på det dåliga?
Hur kommer det sig att jag har närmare till oro och skuld än gläde och sorgfrihet?

Dagar som denna önskar jag inget hellre än mindre oro och mer tilltro! En dag kanske det ÄR så…

Kommentera

